Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
23.03.2013 22:01 - Тържеството на Православието
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1261 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
                                              ТЪРЖЕСТВО НА ПРАВОСЛАВИЕТО    

Всяка година в първата неделя на Великия пост Светата Църква отбелязва победата си над една от най-големите ереси в историята си – лъжеучението на иконоборчеството. В продължение близо на 150 години то довежда до драматични раздори и сътресения в средновековния християнски свят. От 843г. и до днес на този ден всички православни християни празнуват “Тържеството на православието”, а в църковния календар тази неделя е наречена “Неделя Православна”. По традиция на тържествената св.Литургия в чест на празника трябва да присъствува и православният владетел – като израз на неговото смирение пред Бога и Светата Църква, и на единството на двете власти, духовната и светската. Ето какво разкрива историята за бурните събития, дали основанието за специално отбелязване и почит в църковната традиция:

       В началото на VІІІ в. във Византия започва да набира скорост един стар богословски спор – за почитането на светите икони /букв.”изображения”/. Във времето на първоначалното разпространение на християнството /І-ІV в./, се изобразяват предимно християнски символи – риба, агне, лоза и др., а човешките образи са доста пестеливо използувани. След победата на християнството започва и развитието на религиозното изкуство, целящо да извиси човешкия дух в почитта му към божественото. Така, освен обичайните християнски символи, използувани до този момент, своето място в църковната практика заемат и изображенията на Света Богородица, светците и самият Христос. Почитанието и поклонението на светите икони е израз на преклонението на вярващите към образа върху тях, който съзерцаван в молитва, свързва човека с божественото. Затова, често пъти много икони стават чудотворни, превръщайки се в оръдие на Божията милост и помощ към всеки вярващ, пристъпил с вяра, надежда и упование към светия образ.

      За разлика от иконопочитателите, противниците на светите икони разбират почитанието към тях като идолослужение и езичество. Според иконоборците подобна почит противоречи на Божията заповед, забраняваща идолите и кумирите.

      По времето на император Лъв ІІІ Сириец /717 – 741 г./ с особена острота се повдига спора за почитането на светите икони. Конфликтът става още по-драматичен, когато на страната на иконоборците застава императорът. Освен с всичко друго, това вмешателство е свързано със стремежа на светската власт да включи огромният човешки и материален потенциал на Църквата в борбата на империята с многобройните й противници.

        През 726 г. император Лъв ІІІ нарежда да бъде свалена от главната врата на двореца иконата на Христос. С този акт се слага началото на дългата и кървава борба на иконоборците с иконопочитателите. Под нейния зловещ знак тече целият живот на Византия през следващите 150 години. Този т.нар.” иконоборчески период “ дава своето отражение не само върху вътрешно-политическото състояние на империята, но и върху нейните отношения с другите християнски центрове. Иконоборческата политика на императорската власт през този период е изпълнена с жестокости и гонения, често надхвърлящи дори тези на езическите римски императори от времето на първите християни.

      Истинска война срещу светите икони и всички вярващи, които продължават да ги почитат, започва синът на Лъв ІІІ – император Константин V Копроним /741 – 775 г./. Въпреки, че е блестящ пълководец, администратор и политик, той допуска същата фатална грешка като своя предшественик – влиза в открит конфликт със Светата Църква. В годините на неговото управление стремежът на императорската власт да подчини Църквата изцяло доминира в политиката на този владетел. През 754 г. той свиква специален църковен събор, който осъжда иконопочитанието и го обявява за ерес и идолопоклонство.

     След този събор Църквата вече няма никакви илюзии относно истинските цели на императора. Цялата сила и мощ на държавата се стоварва върху духовенството, и особено върху монашеството. Светската власт не подбира средства, за да осъществи злокобната политика на самозабравилия се владетел. Много от манастирите в самата столица – Константинопол, са превърнати в казарми или животински обори. Монаси биват принуждавани да хвърлят расото и да минават с жени на Хиподрума, където стават прицел на подигравките и злобата на тълпата. За да се харесат на императора, много стратези /управители на области/ повтарят стореното в Константинопол в своите теми /области/. Ето какво ни разкриват историческите извори от това време : “ Много от монасите /Михаил, стратег на тема в Мала Азия/ погубил с побой с камшик, други с меч, а на безброй много извадил очите. На някои намазвал брадите с мехлем от восък и масло и така обгарял лицата и главите им. Други изпращал на заточение след много мъчения. Накрая той изобщо не оставил в своята територия нито един човек, облечен в монашеска дреха."

      Наследниците на император Константин V, сред които и злополучният Никифор І Геник /802 – 811г./, познат ни от родната история като загубил живота си в битката с хан Крум при Върбишкия проход /26 юли 811г./, продължават злостната политика срещу иконопочитателите. Наследниците на Копроним, обаче, нямат славните победи срещу външните врагове на империята, което ги прави по-нестабилни във вътрешната политика. От това дългоочаквано отслабване на натиска на светската власт се възползува Църквата, която успява да стабилизира и организира своите сили, за да се противопостави успешно на еретическите владетели. Благоприятният момент да отговори на атаките на светската власт настъпва през 787г. След усилена дипломатическа дейност в Никея се свиква VІІ-я Вселенски Събор.

                          image

На него всички представители на Светата Църква – на изток, и на запад, осъждат иконоборчеството като ерес, и възстановяват почитанието на светите икони. В заключителните документи на Събора четем: “ Като следваме божественото учение на светите наши отци, и Преданието на Вселенската Църква, с пълна достоверност…определяме : Честните и свети икони, нарисувани с бои или направени от мозайка, да се поставят така, както изображението на Честния и Животворящ Кръст, в светите Божи църкви на стени и на дъски ; както иконите на Господа-Бога, Нашия Спасител Иисус Христос, и на непорочната Владичица наша – Света Богородица, така също и на всички светии и преподобни. Колкото повече с помощта на иконите те стават предмет на нашето съзерцание, толкова повече онези, които ги гледат, възнасят ума си към припомняне на първообразите им…Защото честта, отдавана на образа, минава върху образа и който се покланя на иконата, всъщност се покланя на съществото на онзи, който е изобразен на нея.”

     Въпреки Съборното категорично осъждане и отричане на иконоборческата ерес, тя все още има привърженици и продължава да съществува през следващите няколко десетилетия. Нейната подкрепа идва главно от страна на военно-административните кръгове на светската власт. Това е така, защото именно те се възползуват в най-голяма степен от църковните и манастирски имоти, заграбени по време на управлението на владетелите – иконоборци. До 843 г. иконоборците правят последни опити да възстановят предишната си сила и повсеместна власт. През 815 г., за да попречи на иконопочитателите да целуват светите икони, императорът разпорежда те да се поставят на височина повече от един човешки ръст. В отговор на това поредно посегателство върху вярващите, игуменът на най-големия константинополски манастир св.Теодор Студит  повежда по главната улица на столицата огромно литийно шествие с икони. Това се случва по време на Великия пост, на празника Цветница, и за съжаление става повод за нови кървави гонения. Много духовници намират смъртта си, а десетки епископи след мъчения са изпратени на заточение.

      Окончателната победа над иконоборческата ерес става факт при Св. императрица Теодора и нейния малолетен син император Михаил ІІІ /по-късно, през 865 г. той става кръстник на св.княз Борис-Михаил Покръстителят/. Още в началото на 843 г. със специален указ на императрицата всички гонения срещу иконопочитателите са прекратени. На 11 март 843 г., в първата неделя на Великия пост, по време на тържествената Света Литургия в “ Света София “ официално е провъзгласено възстановяването на почитта към светите икони и влизането в сила на всички решения на VІІ-я Вселенски Събор. С този акт светската власт отново приема Църковните постановления. Събитието от този ден е отбелязано като “ Тържество на Православието “, и оттогава Светата Църква започва да го чествува винаги в първата неделя на Великия пост, която нарича “ Неделя Православна “.

                 image

      “ Тази е победата, която победи света – нашата вяра “/1Иоан 5:4/. Тези думи на Св.апостол Иоан Богослов красноречиво разкриват същността на утрешното църковно тържество. Пророчески изречени, те се оправдават в най-широка пълнота от вековното съществуване на Христовата църква, чрез православното изповядване на нейната вяра. Ето как, през 1940 г., ни открива този смисъл и значение на големия празник Екзарх Стефан - един от най-видните български духовници на бурния ХХ век, едновременно дипломат и ярък общественик :

    “ Православна неделя, тъй светата Църква именува първата неделя на Великия пост, защото в нея се чествува паметта на всички ревностно потрудили се за тържеството на Православното изповедание. Свещен ден и голям празник за всеки, който православно вярва в Бога и живо съединява себе си с Неговата Света Вселенска и Апостолска Църква!…Ние, които сме наследили великото достояние на православното църковно строителство, за слава Божия и наше спасение, трябва да направим всички усилия в живота си да бъдем достойни за голямата благодат, която ни излъчва днешната света неделя. Краеъгълният камък на благочестието за всички християни е православното изповедание. На тоя камък израстна и нашата българска духовна и държавна, църковна и национална култура, следователно повелителен дълг е за всеки добър български син да знае ревностно да пази скъпото наследие на Православната неделя, завещано нам от вековете на деди и прадеди, които с благодатния дух на Вселенската православна вяра мъжествено и всеотдайно изградиха силата и величието на свещената класическа българска книга! Затова за всеки българин Православната неделя има особено значение, тя трябва всенародно да се тачи и почита. В името на Православието ние минахме от смърт към живот и станахме годни да имаме своя народна Църква и Държава…Някогашната българска велика и завидна съдба се излъчваше от силата на скрижалите, които съставляват символа на днешния празник. В неговата благодатна мощ великият Цар Борис, този истински равноапостолски мъж, който остави царската порфира и надяна грубата власеница на аскета, освети в дух и истина, и въздигна в красота и сила България да бъде и пребъде! Православието е в основата на българската история. Над него стои геният на тая история – родната Църква, на която дължим всичко, което България има красиво и велико в битието си. Махнете Църквата, отстранете святото дело на равноапостолния Цар Бориса, - вие нямате Симеона, нямате цикъла на Преслав /т.е.Преславската книжовна школа/, нямате големия и велик апостол Св.Климента. Православната Църква е живецът на българската държава и крепостта на българската мечта и национална идея.

     Ето защо, в Неделята на Православието,…ние горещо молим Господа да преизпълни сърцата ни с онази ревност, която заръчва и изисква да пазим всепредано, свещено и благоговейно заветите, които с вяра и любов, през сълзи и кърви извоюваха нашата църковна и политическа свобода! “                                   

   



Тагове:   Православие,


Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 824928
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия