Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
27.03.2010 21:58 - Светите Тайнства /продължение/
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1211 Коментари: 0 Гласове:
0



     Светите тайнства /на гр. “мистерион”/ на Христовата Църква са видимите действия и знаци, чрез които невидимо за човека, върху него се спускат благодатта и даровете на Светия Дух. Всички църковни тайнства призовават над вярващия спасителната Божия сила, милост и закрила.
 Св.Кръщение и Св.Миропомазване посвещават вярващия в християнството и го въвеждат в св.Църква. Така новопосветеният християнин вече има правото да участвува в св.Евхаристия – тайнството, по време на което той става причастен на Христа, приемайки  Неговото Тяло и Неговата Кръв /Мат.26:26-28; Марк.14:22-26; Лука.22:15-20/.
  Какво представляват останалите църковни тайнства – Покаяние /св.Изповед/, Свещенство, Брак и св.Елеосвещение /Маслосвет/
   1. Тайнство Покаяние /св.Изповед/ - при него вярващият искрено изповядва пред свещеника своите грехове и получава опрощение за тях, като в същото време невидимо и при съдействието на Светия Дух, получава същото опрощение от Самия Иисус Христос.
   Тайнството Покаяние или св.Изповед е установено от Господ Иисус Христос.  Първоначално Той обещава на Своите ученици – св.апостоли, властта да “ свързват ” и “ развързват “ на земята и небето /Мат.18:18/. След Своето възкресение Спасителят вече дава тази власт на апостолите и на техните приемници: “ Както Ме Отец прати, тъй и Аз ви пращам. И като рече това, духна и им каза: приемете Духа Светаго. На които простите греховете, тям ще се простят; на които задържите, ще се задържат “/Иоан.20:21-23/.
   Видимата страна на св.тайнство се състои от две части: подготовка към изповед, и самата изповед. В началото свещеникът, който е свидетел пред Бога за изповедта на вярващия, го привежда пред иконата на Спасителя и пред аналоя, на който са поставени св.Кръст и св.Евангелие – символите на Христовото присъствие в св.Тайнство. Свещеникът поставя началото на св.Тайнство с поредица от специални молитви, и покайния 50 Псалом на св.цар Давид.

image

    Във втората част, която обхваща самата изповед и опрощението, свещеникът приканва вярващия да се изповяда. В изповедта си той се разкайва за прегрешенията си спрямо 10-те Божии заповеди. За съжаление, се срещат и християни, които смятат, че не са сгрешили, щом не са убили, или откраднали, или измамили някого, и затова решават самоволно, че нямат нужда от изповед. Други пък, намират извинение за нежеланието си да правят това с лукавата идея, че свещениците не са достойни, и че им нямат вяра. Но, същите с удоволствие, и с часове наред, ще разправят на маса всякакви “геройства” от житието си. За такива случаи св.апостол и евангелист Иоан Богослов казва: “Ако кажем, че нямаме грях, себе си мамим, и истината не е в нас. Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен, за да ни прости греховете и ни очисти от всяка неправда. Ако кажем, че не сме съгрешили, правим Го лъжец, и словото Му не е в нас”/1 Иоан.1:8-10/. По време на изповедта вярващият трябва да разкрие без стеснение своите грехове, защото, ако съзнателно скрие нещо, той извършва двоен грях. Пък и ако не сме изпитали срам, вършейки някакъв грях, защо трябва да се срамуваме, когато се разкайваме за него?!
   След като внимателно изслуша изповедта, свещеникът, по Божие внушение, преценява степента на провиненията спрямо Божиите заповеди. Ако разкаянието е искрено и от дълбочините на сърцето, той благославя изповядалия се, покрива главата му със своя епитрахил и произнася разрешителните и тайноизвършителни думи: “Господ и Бог наш Иисус Христос, с благодатта и щедростите на Своето човеколюбие, да ти прости, чедо /името/ всички твои съгрешения; и аз, недостойният свещеник, с Неговата власт, която ми е дадена, прощавам и развързвам те от всички твои грехове в името на Отца и Сина и светаго Духа, Амин “. Ако прегрешенията са по-тежки, и ако намери за необходимо, свещеникът налага съответна епитимия /изправителна мярка, запрещение/, или подходящи аскези /духовни упражнения/, които са предвидени в каноните на св.Църква. Никой духовник не може да приеме на изповед ония, които са под епитимия, наложена от друг изповедник, нито може да освободи някого от епитимия, наложена от друг, освен при опасност от смърт. Тайната на изповедта е неприкосновена, а нейното разкриване е определено от Църковния канон като изключително тежък смъртен грях.
   Светите тайнства Кръщение, Миропомазване, Причастие и Покаяние са необходими за всички християни, защото в тях Бог ни дава благодатните сили , необходими за духовното ни спасение. Освен тях, Господ установява в Църквата Си още три други тайнства, които не са безусловно задължителни за всички християни. Това са св.тайнства Свещенство, Брак и Елеосвещение /Маслосвет/.                  2.Тайнство Свещенство – то се извършва над онези мъже, които се посвещават в служение на Бога. При него епископът възлага ръка върху главата на избрания кандидат, което се придружава от особена тайноизвършителна молитва. С нея се измолва благодатта на Светия Дух, която овластява, освещава и ръководи бъдещия свещенослужител. С ръкополагането той се въвежда в една от трите степени на свещенството – дякон, презвитер и епископ.

image

    Тайнството Свещенство е установено от Бога, и се извършва от самото начало на съществуването на Светата Църква. Най-напред Господ Иисус Христос избира и поставя за апостоли Своите ученици. Те, от своя страна, ръкополагат дякони /Деян.6:6/, презвитери /Деян.14:23/ и епископи /1Тим.4:14/. Така, овластено и осветено от Самия Спасител, и чрез благодатта на Светия Дух, тайнството прави от ръкоположените мъже служители на Христа, разпоредници на Божиите тайни, посредници между Бога и човеците. На тях принадлежи и върховната духовна власт в св.Църква.
    Видимата страна на св.Тайнство е епископското ръковъзлагане над кандидата, произнасянето на молитвената формула: “Божественная благодат…”, и съответните на степента на свещенство /дякон, презвитер, епископ / молитви.  С тях се измолват от Бога необходимите за всяка степен достойнства, умения, призвания и сили. След това на новоръкоположения свещенослужител се връчват отличителните за степента му знаци и инсигнии. При всяко връчване те се посочват на народа с възгласа “Достойн”, а клирът и народът отвръщат със същия възглас трикратно. Извършител на св.тайнство е епископът, като дякон и презвитер се ръкополагат от един архиерей, а епископ – от трима архиереи. Обект на св.тайнство може да бъде само православен християнин, който няма недостатъците, изброени от каноните на св.Църква. Ръкоположението се извършва винаги в присъствието на народа. Св.Тайнство се изпълнява само по време на св.Литургия, в св.олтар и над св.престол.
      3. Тайнство Брак – то е необходимо за онези християни, които встъпват в съпружески живот, за което дават пред свещеника и св.Църква своето обещание за взаимна съпружеска любов и вярност. В св.тайнство се получава Божието благословение върху семейството, и се измолва Божията благодат за чисто единодушие, благословено раждане и християнско възпитание на децата. Брачният съюз има за образец съюза между Христос и Църквата  /Ефес.5:32/, неслучайно наричана Христова невяста. Затова християнското семейство е призвано да бъде “домашна” църква и школа за духовен живот.
    Св.тайнство Брак се извършва в две части: обручение и венчание. В обручението се потвърждава пред Бога взаимното обещание на встъпващите в брак и като залог за това им се дават пръстени. То се извършва в притвора на храма. Във венчанието техният съюз се благославя, и се измолва Божията благодат над тях и бъдещия им дом. Самото венчание се извършва в средата на храма, пред маса  /замествуваща св.престол/, на която са положени св.Евангелие, св.Кръст, венците, чаша с вино, хляб и мед.

image

    Видимата страна на св.тайнство се състои в даването на обет за взаимна съпружеска любов и вярност от страна на младоженците пред свещеника и св.Църква, и в увенчаването им при изричане на молитвената формула: “Венчава се Божият раб…” и “Венчава се Божията рабиня…”. Тогава следва свещеническото благословение при пеенето на “Господи Боже наш, славою и честию венчай я“.
    Не се позволява венчание през време на пост; срещу неделя, Господски и Богородични празници , както и срещу дните на Отсичане главата на св.Иоан Кръстител и срещу Кръстовден. Тази забрана има за цел да предпази християните от незачитане на посветеното на Бога, Св.Богородица и светиите време в годината, когато приоритет за християнина е почитта към Бога, а не личните дела.
     Когато и двамата кандидати са второбрачни или третобрачни, над тях се извършва специален чин, който има покаен характер и съдържа специални за случая молитви.
      4. Тайнство Елеосвещение /Маслосвет/ - това е тайнството, при което чрез помазване на тялото с елей се измолва над тежко болен Божията благодат, изцеряваща душевните и телесните недъзи.     За тайнството Елеосвещение говори св.апостол Иаков в съборното си послание: ”Болен ли е някой между вас, нека повика презвитерите църковни, и те да се помолят над него, като го помажат с елей в името Господне. И молитвата, произлизаща от вярата, ще изцери болния, и Господ ще го дигне; и ако грехове е сторил, ще му се простят” /Иак.5:14-15/.
    Помазването с елей се практикува още от старозаветните евреи, които така са овластявали и освещавали царе, свещеници, пророци, богослужебните предмети. Те също са помазвали с елей и болни. Когато Спасителят изпраща на проповед Своите ученици, Той им дава “власт над нечистите духове“, затова те “изгонваха много бесове, и мнозина болни помазваха с елей, и ги изцеряваха “/Марк.6:7,12-13/. Този евангелски текст ясно разкрива връзката между властта, дадена от Бога на св.апостоли, и помазването с елей, чрез който се предава Божията благодат.
   Видимата страна на св.Тайнство е в помазването на болния християнин с осветен елей при произнасянето на молитвената формула: ”Отче светий, Лекарю на душите и телата…”. Болният първоначално се изповядва, след това над него се извършва елеосвещението, и накрая приема св.Причастие. Църковната традиция изисква  маслосветът да се извършва от 7 презвитери, които 7 пъти помазват болния, но при особена нужда и един свещеник е достатъчен. По време на св.тайнство се четат 7 откъса от Апостола и 7- от Св.Евангелие, както и съответни молитви, като в определени моменти става кръстообразното помазване на болния. Върху главата му се възлага и разтворено откъм вътрешната страна св.Евангелие, при което всички свещеници полагат ръцете си върху него, а младшият казва молитвата: ”Царю светий, добросърдечний…”. 
    У нас св.Тайнство се извършва не само над болен, но и в други случаи: на именни дни, на Велики четвъртък, при влизане в нов дом и пр. Трябва обаче, добре да се осъзнава, че както и другите св.Тайнства, и Маслосветът помага според вярата на християнина. Защото Божията благодат, съхранена в съкровищницата на Църковните тайнства, е светиня, предназначена за онези сърца и умове, които са приели в себе си Бога.  

   

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 816584
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия