Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
06.12.2009 14:21 - За Св.Николай и Църковното свещеноначалие
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1685 Коментари: 0 Гласове:
3



                             image
 
Днес Светата Църква чествува паметта на Св. Николай, архиепископ на гр. Мира в областта Ликия, Мала Азия. Целият живот на  Мирликийския чудотворец е ярък пример на духовен водач, който по примера на Добрия пастир – Христос, винаги е готов да вземе на раменете си тегобите на своето духовно стадо. Освен  грижовен баща за християните в Ликия, Св.Николай е и един от най-ревностните проповедници на Божието слово и защитник на чистотата на вярата. Той е участник в Първия Вселенски събор /325 г./ в Никея, на който се утвърждават  основни принципи на християнската догматика и се определят главните постулати в Символа на вярата – вероизповедта на всеки християнин. С всичко това Божият угодник и до днес е образец на истински Христов свещенослужител и архиерей.
Мощите на Св. Николай почиват в италианския град Бари, във величествената базилика, издигната в негова чест. През 1972 година Римокатолическата църква дари части от мощите на светията на Гръцкия Архидиоцез на Северна и Южна Америка, където те почиват в почит. Частици се намират и в параклиса "Св. Николай" при катедралния храм на архидиоцеза – "Свети Кръст" в Ню Йорк, в църквата "Св.Архангели" в Стамфорд, Кънектикът, в църквите "Св. Николай" във Флъшинг, в щата Ню Йорк.

image
/Пренасяне мощите на Св.Николай от Мира, Ликия в Бари;
събитието се чествува на 9 май/

     Историята на Светата Църква е преизобилна с подобни примери на духовни водачи, изпълнили до съвършенство призванието си да бъдат Божии съработници в спасението на човешките души. В голяма степен за това спомага самата църковна организация, която се явява естествената среда за развитие и усъвършенствуване  на устремените към богопознание. По многобройни причини обаче, днес не се знае достатъчно, какво всъщност представлява тя, и на какви принципи е изградена; кои са йерархическите степени и съответните им правомощия и задължения.

      Светата Църква е установено от Бога общество на вярващи, свързани помежду си с една вяра, един закон – Божият, една йерархия  /от гр."свещеноначалие"/ и едни тайнства. Глава на това общество е Иисус Христос / Кол.1:18/; неговата душа– животворящият Свети Дух, а членовете – всички вярващи. Така този богочовешки организъм – Светата Църква, образува едно неразривно цяло, наречено Тяло Христово / 1Кор.12:12-20 ; 27-28 /. За да получават живот от него, членовете му се подчиняват на богоустановени и определени правила, които действуват в целия организъм.

      В член 9 от Символа на вярата, приет на Първия Вселенски събор в Никея, свикан от Св.император Константин Велики, православните християни изповядват своята вяра “в Едната, света, вселенска и апостолска църква“. Какво в същност означават тези определения?

 image
/Първият Вселенски Събор - от дясната страна
на Св.император Константин е изобразен
Св.Николай, държащ Светото Евангелие в ръка/

     Светата Църква се нарича “Една“, защото Христос- нейният Глава и Основател, е един и единствен. Както под една глава не може да има две или повече тела, така и Спасителят не може да бъде Глава и Основател на две или повече различни църкви или религиозни общества. В Своята Първосвещеническа молитва, в края на Тайната вечеря, Божият Син се моли за единството на всички вярващи: “И не само за тях се моля, но и за ония, които по тяхното слово повярват в Мене, да бъдат всички едно”/Иоан.17:20-21 /. Всяко отделяне /от гр.”ерес”; лат.“секта”/ от това единство, установено и благословено от Самия Христос, е равнозначно на духовно самоубийство. Св.Киприян разяснява така пагубния резултат от подобно действие: “На дървото има много клони, но дънерът е един…Отдели клона от дървото, отчупената част ще спре да расте, и ще изгние”. За съжаление, през ХІ и ХVІв. благодатното Христово единство е нарушено с последователното отделяне на католиците и протестантите, обособили свои религиозни общности.

     Църквата се нарича и “Света”, защото тя е несъвместима с греха, няма в себе си никаква сквернота или порок / Ефес.5:25-27/. Тя е свята, защото е осветена от Самия Христос чрез Неговото учение, молитви и страдания. Бог осветява Своята Църква чрез Тайнствата, с които на вярващите се дава благодатта на Светия Дух, Който ги освещава, пречиства и укрепва.

     “Вселенска” е другото определение, дадено на Светата Църква. То означава, че тя събира в себе си вярващите от цялата земя, независимо от пространство и време, и без значение на раса, пол, възраст и положение. Защото в нея  “ няма ни елин ни иудеин, ни обрязване ни необрязване, ни варварин ни скит, ни роб ни свободник, а всичко и във всичко е Христос “/Кол.3:11/.

     Светата Църква се нарича още и “Апостолска”. Това определение е дадено по следните основни причини:
Св.Апостоли са първите членове на Църквата, тъй като те са и първоизбраните от Иисус Христос Негови ученици, те са първите свидетели на Неговите чудеса, първите вестители на Неговото учение и първите разпространители на новата вяра. Те първи след Спасителя проливат кръвта си, останала завинаги в основите на Светата Църква. Затова Св.ап.Павел разяснява, че вярата се утвърждава “върху основата на апостолите и пророците, имайки Самия Иисуса Христа за краеъгълен камък”/Ефес.2:20/. Цялото учение на вярата и всички правила на християнския начин на живот са приети в Църквата от Св.Апостоли. На свой ред, обаче, те ги възприемат от Нейния Глава – Христос. Своята пълна власт - на първоучители и върховни свещенослужители, те получават в деня Петдесетница, когато над тях слиза обещаният им от Спасителя Свети Дух. Осветени и посветени от Него, те започват изграждането на една нова общност, която Св.ап.Петър вдъхновено определя като “род избран, царствено свещенство, народ свет, люде придобити…народ Божий”/1Петр.2:9-10/. Тази общност са всички вярващи членове на Христовата Църква, които се разделят на свещенослужители и миряни, подчинени на една организация, йерархия и правила. Така свещенството, с дадената му от Самия Христос върховна духовна власт, управлява, учи и свещенодействува, а миряните, по силата на своето Кръщение, с което стават пълноправни членове на Църквата, са призвани да участвуват в богослуженията, в управлението на църковните дела и в избора на духовенството.

       Както при всяка общност, отделните функции се изпълняват не от всички, а има разделение на службите. В Светата Църква, обаче, това разделение не е дело на човешка мъдрост и съображения, а е учредено от Самия Христос, Който лично овластява Св.Апостоли: “Даде им сила и власт над всички бесове, и да лекуват болести, и ги разпрати да проповядват царството Божие “ / Лук.9:1-2/. По-късно такава власт получават още 70 Христови избраници /Лук.10:1-24/.

      В помощ на служението, поверено им от Спасителя, Св.Апостоли създават първоначално длъжностите на презвитерите /от гр.”старейшина”/  и дяконите /от гр.”служител”/. С разрастването на християнската общност, се появява нуждата от по-голям контрол, и Св.Апостоли въвеждат ръководната длъжност на епископа /от гр.”надзорник”/. Така се оформят трите степени на свещенството, и се слага началото на църковната йерархия и организационна структура, които неизменно съществуват и до днес.

      Въвеждането в свещеническа степен се извършва по време на Тайнството “Свещенство“ – едно от 7-те Църковни Тайнства. Тогава чрез специални посветителни молитви и свещенодействия се измолва благодатта и даровете на Светия Дух, с които да се освети, просвети и ръководи новоръкоположеният свещенослужител. Самото действие на ръкополагане е древен ритуал, извършван при овластяване на нов владетел или жрец, който е познат на много народи. Практикуван и от старозаветните евреи, той естествено преминава и в новозаветната християнска общност. Именно Св.Апостоли първи въвеждат акта на ръкоположение, с който предават от духовната си власт на своите ученици и първоприемници, организирани в строга йерархия. Те, от своя страна, ръкополагат свои приемници, и така във вековете се изгражда едно постоянно, верижно предаване на благодатта и даровете на Светия Дух, Който неизменно ръководи Църквата. Тази свещена и мистична връзка на ръкоположенията, която неразривно   свързва свещенството от времето на Св.Апостоли до ден днешен, се нарича Апостолско приемство. То се съхранява в своята изначална пълнота само в Св.Православна Църква, която в двухилядолетната си история не допуска никакви изменения в църковната йерархия и ръкоположенията.

     Църковната йерархия / от гр. “свещеноначалие”/ се изгражда от три благодатни, т. е. имащи благодатта на Св.Дух, степени – епископска, презвитерска и дяконска.

     Епископът е най-висшата степен в св.Църква. За епископи се избират и ръкополагат най-достойните, подготвени и богопросветени лица от монасите. Епископът се ръкополага най-малко от двама други архиереи. Той има право да извършва самостоятелно всички Таинства и обреди, и притежава върховната духовна власт в управлението на своята епархия /църковен окръг/. Епархийските архиереи се наричат митрополити /от “митрополия”, на гр. град-майка, главен областен град/. Епископите, които нямат епархия, заемат други длъжности в управлението на Църквата, най-често като викарии /помощници/ на митрополитите.

     Всички митрополити съставят Светия Синод /от гр. “събор, събрание”/ в пълен състав, т.е. върховното управление на Църквата. С четиригодишен мандат работи намаления състав на Св.Синод, в който влизат, след избор, четирима митрополити. Намаленият състав ръководи всички текущи дела по управлението на св.Църква. Пълният състав осъществява своята дейност в редовни годишни сесии. Председател на Св.Синод е Патриархът /от гр.”баща на бащите”, първи между духовните отци/. Митрополитите ръководят съответни комисии, в които се разглеждат различни дела, свързани с църковния живот и докладват в Св. Синод за вземане на решение.

     Свещеникът /презвитер, йерей/ получава дара на своето служение чрез ръкоположение от епископ. Той има правото да извършва самостоятелно повечето от св.Таинства и обряди, но не може да ръкополага, да освещава храмове, антиминси и миро.

    Отличилите се с добра служба свещеници се награждават с офикия /отличие/: протоиерей, свещеноиконом, ставрофорен свещеноиконом и протопрезвитер.

    Свещениците съставят т.нар .бяло духовенство и са семейни.

   Свещеникът-монах се нарича иеромонах, т.е. свещеномонах. За усърдна служба и примерен монашески живот иеромонахът се отличава с офикията архимандрит, т.е. началник на монашеско общежитие. Архимандритите изпълняват и важни административни функции. При встъпване в монашество се полагат обети /обещания/, един от които е този за безбрачие.

    За разлика от другите две йерархически степени, дяконът не може да извършва самостоятелно нито една служба. Той е само помощник на епископа /владиката/ или свещеника в богослужението. Дяконите-монаси се наричат иеродякони,т.е.свещенодякони. Отличилите се дякони получават званието протодякони,т.е.старши дякони, а иеродяконите – отличието архидякони,т.е. началници на дяконите.          

     Каквато и степен да заема даден свещенослужител в църковната йерархия - епископ,свещеник или дякон, ние трябва винаги да се отнасяме към него с подобаваща почит и уважение. Защото не на други, а на своите ученици – Св.Апостоли, Спасителят заявява: "Който вас слуша, Мене слуша; и който се отмята от вас, от Мене се отмята; а който се отмята от Мене, отмята се от Оногова, Който Ме е пратил“ /Лук.10:16/!

 

 

 

 

 

 

 




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 821947
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия