Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
05.08.2009 13:35 - Преображение
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 997 Коментари: 1 Гласове:
1



В утрешния ден Светата Църква чествува един от най-големите Господски празници – Преображение Господне. Времето на това изключително събитие е много точно засвидетелствувано от светите евангелисти – шест дни след като св.апостол Петър изповядва пред Спасителя: “ Ти си Христос, Синът на Живия Бог ”/Мат.16:16/. На тази искрена и чистосърдечна изповед Сърцеведецът Иисус отговаря, като дава Своето Божествено уверение, че именно върху тази вяра - “Ще съградя Църквата Си, и портите адови няма да й надделеят “/Мат.16:17/ ; че заради тази вяра светият апостол ще получи ключовете от Царството, т.е. право да прощава и не прощава грехове, като отваря Рая за търсещите го, или го затваря за недостойните. Веднага след това, обаче, Той “заповяда на учениците Си, никому да не обаждат, че Той, Иисус, е Христос”/Мат.16:18/.

Светото Евангелие ни представя многобройни доказателства за това, че народът възприема Иисус Христос не като Месия, а като един от пророците. Хората предимно се удивляват на Христовите чудеса и учение, но Самия Месия очакват да се прояви единствено в бляскаво земно царуване. Подобно мнение изразяват дори и някои от апостолите, но с тази разлика, че те признават именно Учителя си за дългоочаквания Месия. Според тях, обаче, Той още не е проявил славата Си, и те търперливо изчакват Неговото откриване. Поради това неразбиране на Христовата личност и мисия е дадена забраната на учениците, да не разгласяват за Него, че точно Той е Христос, т.е.обещаният Месия /Помазаник/. С това Божият Син иска да избегне всякакви предварителни слухове за Него, преди да е настъпило времето да се открие истината за Месията. Иначе, това вместо да привлича хората към истината на Божието слово, би породило илюзорни мечти за земно господство и безплодна вражда от страна на фарисеите и книжниците. С подобна забрана Спасителят и учи апостолите на търпение и постепенно изграждане на Неговата Църква – единствено върху вярата и убеждението, а не върху слуховете и неизпълнимите въжделения на тълпата.

Господ Иисус Христос промислително избира момента, когато вече може да открие на учениците Си, какво Го очаква – “ да бъде убит, и на третия ден да възкръсне “/Мат.16:21/. Спасителят започва да говори за това “открито”/Марк.8:32/, а не, както дотогава, с притчи, иносказателно. Това Той прави именно след изповядването на св.Петър, че Той е “Христос, Синът на Живия Бог”. Като вижда крепката вяра, и пред вид приближаването на последните дни от земния Му живот, Божият Син вече открито предрича Своите страдания и смърт, знаейки, че именно те ще предизвикат върховното изпитание за вярата на учениците.

Шест дни по-късно се случва събитието, което по чудесен, изключителен начин разкрива пред най-близките ученици истината за Богочовека Христос. Според св.евангелисти мястото е планина /Лука/, планина висока /Мат., Марк/. Древното предание посочва Тавор, най-високата планина в Галилея.

На планината, Господ Иисус Христос взема със Себе Си тримата най-доверени Свои ученици – Петър, Иаков и Иоан /Мат.17:1-13/ По свидетелството на св.евангелист Лука, Спасителят се изкачва на Тавор, за да се помоли /Лука.9:28/. Това става явно привечер, защото Христос се връща оттам на другия ден /Лука.9:37/. Учениците, изморени от пътя и трудовете си, заспиват / както, впрочем, това се случва отново в Гетсиманската градина, когато Божият Син е заловен след предателството на Иуда /, но Той започва да се моли. Именно по време на молитвата става и Неговото преображение : “ И когато се молеше, видът на лицето Му се измени, и дрехата Му стана бяла, бляскава “/Лука.9:29/. Св.евангелист Матей описва Христовото лице -“ като слънце “/гл.17:2/, а дрехите – “бели като светлина”/гл.17:2/. А св.евангелист Марк изтъква особената, невиждана белота на Христовите дрехи – “Дрехите Му станаха бляскави, твърде бели, като сняг, каквито белилник на земята не може избели “/гл.9:3/.

image

Силната молитва на Богочовека Христос извежда наяве, материализира Неговата Божествена същност, която просиява като светлина. Тя е видима и реална, но несравнима със светлината, позната на човека. Това видимо преобразяване на Спасителя има за цел да увери учениците именно в Неговата божественост. Това изключително уверение е необходимо за това, защото, когато скоро след това бъде разпнат, да знаят, че Той е разпнат не поради немощ и безизходица, а съвсем доброволно – заради спасението на света.

Христовото преображение е съпроводено и с друго чудо : “ И яви им се Илия с Моисея, и разговаряха с Иисуса “/Марк.9:4/. Св.евангелист Лука посочва по-конкретно, че: “Като се явиха в слава, те говореха за смъртта Му, с която щеше да свърши в Иерусалим “/гл.9:31/. Евангелските текстове разкриват, че Христовите ученици узнават, кои точно са “двамата мъже”, не други, а именно светите старозаветни пророци Моисей и Илия. Чрез единия, Бог дава на хората Своите заповеди – Синайското законодателство на Десетте заповеди, а чрез другия, показва отрицанието на езичеството и идолопоклонството, и потвърждава истинността на вярата в Единия Бог Вседържител. Целта именно на тяхното появяване пред Иисус Христос е да увери учениците в истината на тяхната вяра, че Иисус е Христос, Синът на Живия Бог, а не е Илия, или Иеремия, нито друг някой старозаветен пророк. Защото, най-великите от тях, дори самият законодател и посредник между Бога и народа /Гал.3:19/, се явяват пред Иисус не като равностойни Нему, а като Божии раби.

Едва ли можем да си представим, какво е състоянието на Христовите ученици, станали свидетели и на това чудо. Светите евангелисти описват, как св.Петър моли Божия Син да позволи да построят три сенника – “за Тебе един, за Моисея един, и един за Илия”/Лука.9:33/. Веднага, обаче, се пояснява, че това той прави “без да знаеше, що говори”. От друга страна, той по детски наивно разкрива състоянието си:” Наставниче, добре ни е да бъдем тук”/гл.9:33/. Всичко това показва истинските чувства на учениците – не на страх, а на изключително вълнение и върховно щастие. В такова духовно състояние те чуват и гласа на Бога Отец:” И чу се из облака глас, който казваше: Този е Моят възлюбен Син: Него слушайте”/Лука.9:35/. В Стария завет облакът е символ на Божие присъствие /Изх.19:18; 24:18; 3Царств.8:10-12/. Гласът, който чуват учениците, е същият, който говори и при кръщението на Спасителя/Лука.3:22/, но с добавката - “Него слушайте”. След физическото преобразяване на Христос, и явяването на великите старозаветни пророци, Божиите слова са третото чудо в цялото събитие на Христовото преображение на Тавор. Така учениците получават трикратно уверение, че именно Иисус е Божият Син и Божият Помазаник/Христос/. Чудното явление разкрива небесната слава на Спасителя, за да отклони всякакви мисли на апостолите за земно величие и господство.

Когато слизат от планината, Спасителят отново налага забрана на учениците си – този път да не казват никому нищо за видяното от тях, до Неговото възкресение. Подобно на предишната, дадена след изповедта на св.Петър, и тази има за цел да предпази хората от преднамерени слухове, за да може всеки според вярата си да приеме или не истината за Него.
 




Гласувай:
1



1. katan - Честит празник!
06.08.2009 14:34
ЧЕСТИТО ПРЕОБРАЖЕНИЕ ГОСПОДНЕ!
Бог напред и ние след Него!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 823527
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия