Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
25.04.2009 19:13 - Томина Неделя
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1241 Коментари: 1 Гласове:
0



     С утрешния ден завършва Светлата седмица, дните на всеобща радост от Празника на празниците – Христовото възкресение, и на надежда за нашето бъдещо възкресение. Обикновено този ден се свързва най-вече с показаното неверие на Св.апостол Тома, засвидетелствувано в Св.Евангелие и дало названието на самия неделен ден – Томина неделя. От друга страна, обаче, евангелското повествование за тази първа седмица от великото чудо на Възкресението, всъщност ни разкрива нещо много по-важно и съдбовно за човешката история. През тези първи дни се слага началото на подготовката на Св.апостоли за тяхната бъдеща спасителна мисия – да благовестят на всички народи Христовото възкресение и Царството Божие. Всичко започва с явяването на възкръсналия Спасител.

     И четиримата евангелисти разказват за последователните явявания на Господ Иисус Христос в дните непосредствено след Неговото Възкресение. Така, най-първо Той се явява на Св.равноапостолна Мария Магдалина: “ Възкръснал рано в първия ден на седмицата, Иисус се яви първом на Мария Магдалина /Марк.16:9 ; срв.Иоан.20:11-17/.
   Скоро след това Христос се явява на двама Свои ученици - Лука и Клеопа,  пътуващи към Емаус, недалеч от Иерусалим: “ И както се разговаряха и разсъждаваха помежду си, Сам Иисус се приближи и вървеше с тях “/Лука.24:15 ; срв.Марк.16:12/. Едва след тези срещи Спасителят се явява и на Св.апостоли: “Най-сетне се яви на самите единайсет,когато вечеряха“/Марк.16:14;срв.Мат.28:16-17;Лука.24:36;Иоан.20:19/.

    При първите Си две явявания, Господ Иисус Христос дава поръчение – и на Св.Мария Магдалина, и на пътниците към Емаус, да отидат и да съобщят за случилото се на Апостолите. Каквито и да са човешките тълкувания за точно тази последователност на явяванията на възкръсналия Спасител, тя носи определено значение и смисъл. В тях се крие и своеобразно изпитание на вярата на самите Апостоли, които, след Христовото разпятие и смърт, са дълбоко покрусени и по човешки уплашени. Намирайки се в това душевно състояние, те трудно възприемат свидетелствата и радостта на Св.Мария Магдалина, Лука и Клеопа, които вече са видели и са разговаряли със Своя Учител. Можем само да гадаем, какви са били разговорите между Апостолите, чули смайващите разкази за случилото се. Всеобщият смут, объркване и съмнения, обаче, са факт, и показват човешкото неразбиране на най-великото чудо – Възкресението на мъртвите и победата над смъртта. На това неразбиране се оказват подвластни дори най-близките ученици на Христос-Св.апостоли, за които думите на очевидците “ им се показаха празни, и не им повярваха” /Лука.24:11/. Край на това състояние на смут и объркване слага Самият Сърцеведец Христос, явявайки се открито пред учениците Си. Ето как Евангелският текст разкрива това събитие : “ Когато те приказваха за това, Сам Иисус застана сред тях и им каза : мир вам! Те, смутени и изплашени, помислиха, че виждат дух ; но Той им рече : защо се смущавате, и защо такива мисли влизат в сърцата ви ? Вижте ръцете Ми и нозете Ми : Аз съм Същият ; попипайте Ме и вижте ; понеже духът няма плът и кости, както виждате Мене, че имам. И като рече това, показа им ръцете и нозете. А понеже те от радост още не вярваха и се чудеха, Той им рече : имате ли тук нещо за ядене ? Те му дадоха късче печена риба и вощен мед. И като взе, яде пред тях...Тогава им отвори ума, за да разбират Писанията, и им рече : тъй е писано, и тъй трябваше Христос да пострада и да възкръсне от мъртвите на третия ден, и да бъде проповядвано в Негово име покаяние и прощение на греховете у всички народи, начевайки от Иерусалим ; а вие сте свидетели за това “/ Лука.24:36-48 ; срв. Мат.28:17-20, Марк.16:14-18, Иоан.20:19-23/.

      Най-упорит в неверието си се оказва Св.апостол Тома, чието име става нарицателно за всеки, който вярва само на това, което може да види и докосне. Св.апостол Иоан Богослов е засвидетелствувал в своето Евангелие прословутите думи на св.Тома : “ Ако не видя на ръцете Му белега от гвоздеите, и не туря пръста си в раните от гвоздеите, и не туря ръката си в ребрата Му, няма да повярвам ”/Иоан.20:25/. Покъртителна е обаче, сцената на Томиното осъзнаване и възвръщане на вярата му. Когато няколко дни по-късно Христос се явява пред учениците Си, Той приканва Тома да направи точно това, за което е говорил, като добавя : “ И не бъди невярващ, а вярващ “. Светият апостол, осъзнал неверието си, в присъствието на Самия Спасител горещо изповядва вярата си : “ Господ мой и Бог мой!” /Иоан.20:28/. За това, че истинската, сърдечна вяра няма нужда от материални доказателства, и че тя е, която дава духовното блаженство, ни убеждават следващите думи на Христос, които са своеобразно послание към Неговите бъдещи последователи :  “Тома, ти повярва, защото Ме видя;  блажени, които не са видели, и са повярвали “/Иоан.20:29/.

     От първата седмица на Своето възкресение, в продължение на 40 дни, Христос се явява на Своите ученици и ги подготвя за бъдещото им дело на Негови свидетели и благовестници на Божието Царство. Това става с помощта на Божията благодат, която Той им предава още при първото Си явяване пред тях : “ Духна и им казва : приемете Духа Светаго/Иоан.20:22/, и още : “ Тогава им отвори ума, за да разбират Писанията “/Лука.24:45/. Своеобразното посвещаване на Св.апостоли в тайните на Божието Царство е засвидетелствувано и в глава Първа на книга “ Деяния на светите апостоли ” на Св.апостол Лука. В нея четем : “ Като даде чрез Духа Светаго заповеди на апостолите, които бе избрал, на които и представи Себе Си жив след Своето страдание с много верни доказателства, като им се явяваше през четирийсет дена и говореше за царството Божие ; и като се събираше с тях, Той им заповяда : не се отдалечавайте от Иерусалим, а чакайте обещанието на Отца, за което сте слушали от Мене...не след много дни от днес ще бъдете кръстени с Дух Светий /Деян.1:2-5/. Слизането на обещания Свети Дух над апостолите ще положи основите на Христовата Църква, чийто първоучители и първосвещеници ще бъдат вече подготвените за това Христови ученици. Това съдбовно събитие се случва 50 дни след Възкресението на Спасителя.

      При подготовката и посвещаването на Св.апостоли в тяхната бъдеща спасителна мисия, Господ Иисус Христос, Комуто е дадена  "всяка власт на небето и земята “/Мат.28:18/, ясно посочва властта и правомощията, които предава и на Своите избраници :

-         “ И тъй, идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светаго Духа, и като ги учите да пазят всичко, що съм ви заповядал “ /Мат.28:19-20/ ;

-         “ Идете по цял свят и проповядвайте Евангелието на всички твари. Който повярва и се кръсти, ще бъде спасен, а който не повярва, ще бъде осъден “/Марк.16:15-16/ ;

-         “ И Аз ще изпратя обещанието на Отца Ми върху вас ; а вие стойте в град Иерусалим, докле се облечете в сила отгоре...и като дигна ръцете Си, благослови ги “/Лука.24:49-50/ ;

-         “ Както Ме Отец прати, тъй и Аз ви пращам...На които простите греховете, тям ще се простят ; на които задържите, ще се задържат” /Иоан.20:21,23/ ;

-         “ Ще приемете сила, кога слезе върху ви Дух Светий ; и ще Ми бъдете свидетели в Иерусалим и в цяла Иудея и Самария, и дори до край-земя “ /Деян.1:8/.

Като своеобразен печат и уверение на дадените власт и правомощия на Св.апостоли е Христовото обещание : “ И ето, Аз съм с вас през всички дни до свършека на света “/Мат.28:20/!

     Приели Божията благодат от Самия Христос, посветени от Него в тайните на Божието Царство, и осветени от Светия Дух, Св.апостоли започват устройването на Христовата Църква, призвана да бъде продължител на Неговата спасителна мисия. Кои са първите Христови избраници, и каква е тяхната по-нататъшна съдба ?

            image
    “ А имената на дванайсетте апостоли са тия: първият Симон , наричан Петър, и Андрей, негов брат, Иаков Зеведеев и Иоан, негов брат, Филип и Вартоломей, Тома и Матей митар, Иаков Алфеев и Левей, наречен Тадей, Симон Кананит и Иуда Искариот, който Го и предаде “/Мат.10:2-4/. На мястото на предателя Иуда, по-късно св.апостоли чрез жребие избират
Матия /Деян.1:26/.

     Св.апостол Петър е водещата фигура сред апостолите. Той не само за първи път благовести публично сред иудеите в Иерусалим, в деня Петдесетница, но и пръв прави това и сред езичниците, проповядвайки в дома на Корнилий. Според църковното предание Св.апостол Петър умира мъченически в Рим, през 67г. Той е разпънат на кръст, но по негово желание с главата надолу, защото не се чувствува достоен да умре така, както Христос. Св.апостол Петър ни завещава две Съборни послания.

     Братът на св.апостол Петър – Св.апостол Андрей /Първозвани/, проповядва в области на Близкия Изток и Скития. Той умира мъченически, разпънат на кръст с формата на буквата Х. Оттогава този вид кръст носи неговото име.

     Св.апостол Иаков Зеведеев, е свидетел, заедно със Св.апостоли Петър и Иоан, на Преображението Господне и на предателството на Иуда в Гетсиманската градина. Той е първият от 12-те апостоли, който умира мъченически, обезглавен от Ирод Агрипа І през 44 г. Испанците го смятат за свой светец-покровител.

    Св.апостол Иоан Зеведеев /Богослов/, по-малкият брат на св.Иаков, наред със св.апостол Петър, е сред водачите на ранната Църква. Църковното предание свързва по-късното му служение с гр.Ефес, в Мала Азия. По-късно той е заточен от император Домициан на Патмос – самотен, пустеещ скалист остров край западния бряг на Мала Азия. Именно тук, след откровение свише, Св.апостол Иоан Богослов записва “Апокалипсис“- Божественото пророчество за края на света. След смъртта на императора, Апостолът получава разрешение да се върне в Ефес, където остава и служи на църквите в Мала Азия до смъртта си на твърде преклонна възраст. Неговото Евангелие, трите му Послания и “Апокалипсис”-а са изключителен принос в Новозаветното книжовно наследство на Светата Църква.

     За последните години от живота на Св.апостол Филип се знае малко. Най-вероятно той умира от естествена смърт в Иерапол след разрушаването на Иерусалим през 70 г. Почти нищо не се знае и за последните години от служението и за смъртта на Св.апостол Иаков Алфеев, освен че устройва и служи в Близкоизточните църкви. В преданието за Св.апостол Тадей се казва, че служи в Персия, където по-късно е убит. Св.апостол Матия, заел мястото на предателя Иуда, служи в Етиопия, където умира мъченически. Св.апостол Симон Кананит/Зилот/ служи в Близкоизточните църкви и умира мъченически. Св.апостол Вартоломей проповядва в Индия, но не се знае нищо конкретно за мъченическата му смърт. Св.апостол Матей също служи и проповядва в Етиопия, но няма достатъчно данни за смъртта му. Името на Св.апостол Тома, най-недоверчивият сред Христовите ученици, се свързва със служение в Партия, но според някои извори той продължава своето дело в Индия, където умира като мъченик.

     Бедните рибари, които промениха света – това са Св.апостоли Христови. В навечерието на Своите кръстни страдания Спасителят ги уверява, за да укрепи духа им в предстоящите изпитания : “ В света скърби ще имате ; но дерзайте : Аз победих света “/Иоан.16:33/! Безусловно вярвайки Му,те сториха същото, благодарение именно на тази вяра, на произлезлите от нея благодатни дела, и на непоколебимото упование в Божията воля.

                                       * * *
                 Светите Апостоли в Църковния календар:

1. Св.апостол Петър Първовърховни (29 юни и 16 януари);
2. Св.апостол Андрей Първозвани (30 ноември);
3. Св.апостол Иаков Заведеев (30 април);
4. Св.апостол Иоан Заведеев /Богослов/ (26 септември и 8 май);
5. Св.апостол Филип(14 ноември);
6. Св.апостол Вартоломей (11 юни );
7. Св.апостол Тома (6 октомври);
8. Св.апостол Матей (16 ноември);
9. Св.апостол Иаков Алфеев (9 октомври);
10. Св.апостол Иуда Иаковов, брат Господен по плът, наричан още Тадей и Левий (19 юни);
11. Св.апостол Симон Зилот (10 май);
12. Св.апостол Матий /Матия/ (9 август);
13. Св.апостол Павел Първовърховни (29 юни).




Гласувай:
0



1. ka4ak - днес синът ми Тома празнува!
26.04.2009 13:26
носи името на баща ми!Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 823871
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия