Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
28.02.2009 21:33 - Прошката
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 993 Коментари: 0 Гласове:
1



     Утрешният ден, наречен Неделя сиропустна, съдържа в себе си две взаимно свързани послания към всички православни християни. Това е повикът на Светата Църква към достойно навлизане в спасителния Великденски пост - чрез взаимно опрощаване, и подготвяне за въздържание. Със Сирни заговезни завършва подготвителният, 3-седмичен  предпостен период /Триод/, и от следващия ден, наречен Чисти понеделник, започва същинският пост.

   За разлика от останалите постни периоди през годината – Рождественски, Петрови и Богородични, Великденският пост е изключително строг. През целия период, освен в съботните и неделните дни, не се употребяват олио и вино. При разумно преценяване на собствените сили и здравословно състояние, и особено с разрешението на духовния наставник /свещеникът, при когото вярващият християнин се изповядва и изпълнява духовните наставления/, може да се тримери /от гр.”три дни”/. В този случай, в продължение на три дни не се приема храна и вода, след което се пристъпва към Светото Причастие. Обичайно тази форма на пост се практикува в началото на Светата четиридесетница, от Чисти понеделник до сряда, когато се извършва първата за годината Преждеосвещена Света Литургия.

  В празничните съботни и неделни дни на Светата четиридесетница се разрешава употребата на олио и вино, както и в дните на 9 март – в чест на Светите 40 мъченици, и на 26 март – в чест на Събора на Св.Архангел Гавриил. За отбелязването на големия Богородичен празник Благовещение /25 март/, който е и празник на жената християнка, и на големия Господски празник Цветница, се разрешава и риба, която е и основен християнски символ още от апостолско време. Светата четиридесетница завършва на вечернята преди Лазаровден.

    След Цветница започва Великата/Страстната седмица, в която се възпоменават както велики събития, така и страданията Христови. Затова и постът през тези дни е строг, особено на Разпети Петък и на Велика събота, която е единствената събота в годината, когато се пости.

  Църковният пост – Великденски, Петров, Богородичен и Рождественски, е задължителен за всички вярващи – членовете на Христовата Света Църква, чиято глава е Сам Христос. Църковният канон, обаче, освобождава малките деца, болните и родилките от пост. Друго важно предписание на Светата Църква относно поста,е  и въздържанието от брачното ложе, което  обаче, изисква много такт, взаимно разбиране и съгласие с религиозните чувства на другия. Затова по време на пост не се позволяват венчавки.

  Физическият пост обаче, се обезсмисля напълно, ако той не лежи на здрава духовна основа, на сърдечно и съзнателно изповядване на Христовата вяра, и приемане постановленията на Христовата църква. При липсата на такава духовна същност, телесното въздържание, дори и най-строгото, се превръща в обикновена и банална диета. За да ни предпази от подобно погрешно разбиране и практикуване на поста, в деня преди неговото начало, на Сирни заговезни, Светата Църква призовава всички вярващи към взаимно опрощаване. Затова този ден е наречен още от древност “Прошка”. Какъв е смисълът и значението на този акт, който, оказва се, е едно от най-трудно изпълнимите неща в живота на всеки човек?

  Едни от най-страшните и гибелни злини в живота на хората са злобата и враждата помежду им. Раздорите не познават граници, нито възраст, нито пол или образование ; те не отминават нито братя и сестри, нито родители и деца, нито съпрузи, приятели, близки и колеги. Враждуването и конфликтите стават все по-често наше ежедневие – толкова повече, колкото повече гордостта и злобата ръководят човешкото сърце, ум и воля.

   В резултат на първородния грях – следствие от човешката самонадеяност и гордост, първоначалното състояние на пълна хармония, мир и блаженство, в което нашите праотци са живели, се превръща в съществуване, изпълнено със страдания, болка и лишения. Изгубили във вековете истинската причина за това нерадостно битие, мнозина от хората и до днес винят за него все някой друг – близки и далечни, държавници и другородци. Но никога не поглеждат в себе си. От подобно духовно състояние най-често се раждат злобата и враждата. Според степента на тяхното проникване и завладяване на човешката душа, се обособяват три основни вида отношения между хората: на взаимна вражда; на взаимно помирение; и на търпение и прошка към другия, когато той остава непримирим във враждуването.

  Обичайно хората изпадат в състояние на взаимна вражда най-вече поради изречена тежка обида, заради клюки и доноси; те се карат за постове и служби, за пари и имоти, за първенство и почести.Какъвто и да е поводът за скарването, обаче, породената от него вражда /превръщането на другия във враг/, започва безмилостно да трови и руши душевния мир и спокойствие.Ако набиращият сила гняв, породен на свой ред от състоянието на вражда, не се изкорени навреме, трудно може да бъде преодолян по-късно. Затова Св.апостол Павел съветва: “ Слънце да ви не залязва гневни;нито давайте място на дявола"/Ефес.4:26-27/. Защото, подобно на огъня, който, непотушен навреме, причинява все по-големи вреди, и необузданият навреме гняв и злоба може да стане причина за най-страшни грехове: започвайки от тежките думи и обиди, през клеветите, доносите и опозоряването, враждуващият скоро преминава и към физическото насилие, и дори убийство. Често пъти обект на сатанинската злоба, вселила се във враждуващите хора, стават даже близките и приятелите на набедения за враг. За съжаление, криминалните хроники в днешно време са печално доказателство за степента на озлобеност и ожесточаване на съвременния човек.

   Като най-сигурен щит срещу бесовете на злобата и враждата, Спасителят определя любовта към ближния и смирението. Защото именно от тях произлизат неосъждането на другия, непротивенето на злото, милостта и прошката.

   Осъждането на ближните се основава най-вече на гордостта /Лука.18:10-14/, която кара човек да си въобразява, че е повече от другите. От съчетанието на гордостта със злобата и завистта най-често произлизат клеветата, доносите и всякакви интриги, в чиито основи лежи именно осъждането. Особено характерно е такова душевно състояние за хора с лицемерна праведност, които, макар да спазват стриктно буквата на закона, така и не достигат до неговия дух – всеопрощаващата любов, завещана ни от Божия Син /Иоан.15:12-17/.

  “Не съдете, за да не бъдете съдени “/Мат.7:1/. С тези Свои слова Господ Иисус Христос забранява личното осъждане действията на ближния. Защото в повечето случаи това е породено от нечисти помисли – от тщеславие, гордост, завист, корист и др. Подобна душевна нагласа – постоянно да се гледа сламката в окото на другия, пък гредата в своето око да не се усеща /Мат.7:3-4/, е изцяло внушение на сатаната. Затова Божият Син предупреждава за наказанието, очакващо всеки, който се поддава на това дяволско лукавство:”С какъвто съд съдите, с такъв ще бъдете съдени; и с каквато мярка мерите, с такава ще ви се отмери “/Мат.7:2/.Тъй, че колкото повече и по-безмилостно осъждаме другите за техните човешки недостатъци, пороци и грешки, когато самите ние далеч не сме съвършени и идеални, толкова повече и по-безмилостен ще бъде Божият съд над нас самите.

  Най-сигурната преграда срещу греха на осъждането на ближния и произтичащите от това враждуване, гняв и омраза, са любовта и смирението – двете най-висши християнски добродетели. Смиреното осъзнаване на собствените слабости, пороци и грешки не допуска да се осъжда същото и у другите, а любовта подтиква към помощ, милост и състрадание. Затова, основавайки се на любовта и смирението, Светата Църква определя греха като душевна болест, а съгрешилия човек – като болен, който има нужда от помощ и лечение, а не от осъждане и назидание. Именно към подобно разбиране и поведение ни насочват думите на Господ Иисус Христос:“Бъдете милосърдни, както и вашият Отец е милосърден…прощавайте, и простени ще бъдете “/Лука.6:36-37/. И още:“И както искате да постъпват с вас човеците, тъй и вие постъпвайте с тях “/Лука.6:31/.

      На старозаветния закон “око за око, зъб за зъб”, Спасителят противопоставя Своя нов закон - законът на любовта /Мат.5:44-48/. Трудно възприеманата Христова любов към враговете, всъщност произтича от разбирането за ближния, като син на общия за всички хора небесен Баща. Враждебното отношение пък е не друго, а проява на човешкото ни несъвършенство и на греховете - тези тежки духовни болести. Затова, да се обича врага и да му се прощава, всъщност означава: да се обича в него ближния, който също като нас е Божие чедо; враждата му да се счита за болест, за следствие на общата ни, несъвършена човешка природа; и да се отправят молитви към Бога за нейното изцеляване. Любовта към другите, и произлизащата от нея прошка – особено към враговете, е Божествено свойство, което води към висше съвършенство. Любовта и прошката правят човека повече подобен  на Бога. Ако искрено се стремим към това, нека пристъпим към прошката, и не само в утрешния ден, подобаващо и достойно за всеки православен християнин - с нелицемерна любов и смирение. И като помним Христовите слова: “Ако простите на човеците съгрешенията им, и вам ще прости Небесният ви Отец; ако ли не простите на човеците съгрешенията им, и вашият Отец няма да прости съгрешенията ви"/Мат.6:14-1/.



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 823862
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия