Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.10.2022 12:30 - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ОБИЧАЩИТЕ МУЗИКАТА
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 2418 Коментари: 2 Гласове:
6

Последна промяна: 01.10.2022 12:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

  С посвещение на поета Ясен Ведрин и пожелание по-често да публикува стихове в блога :

                          ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ОБИЧАЩИТЕ МУЗИКАТА

   Идвам си от планината, от която съм зависим и с която не мога да се разделя. Не изключвам възможността един ден и да не са върна. Този път бях няколко дни по най-непосещаваната част на Родопа. На два пъти рискувах живота си, но Господ отново ми помогна. В ушите ми още звучи пожеланието на една престаряла помакиня от с. Мочуре към мен, когато рзбра къде отивам:

-       Дано да те пази Аллах и по пътя нищо да те не найди!

    Аз пък й пожелах Господ да й даде дни да премине 100 години, на което тя отговори:

-       Господ, Аллах, той е един и същ. Трябва да имаме вяра...

   Днес е денят на музиката и поздравявам музикантите и просветените любители музиканти с две доста трудни произведения. Те са пропити с дълбока полифония, поради което не запознатите с нея, няма да ги разберат. С напредване на възрастта ми все  повече ме тегли полифонията и я считам за най-великото достижение на музиката. Това е един от принципите ми, които остават непоклатими.

    Първото произведение, с което поздравявам обичащите музиката е Прелюд и фуга в ре мажор от Втори том на ДТП на Бах. Бах през целия си живот пише такива произведения и ги издава в два сборника по 24 от тях във всички тоналности. Бах изравнява полутоновете при настройката на пианото и така става възможно то да може да ползва всичките възможни тоналности. След това въведение на Бах пианото вече се настройва така, а не по начин, да звучат пиеси само в определени тоналности, повечето бемолни. Има обаче музиканти на струнни инструменти, които не свирят изравнено, а с няколко ниски тона, цитирам Давид Ойстрах. Усещането за цвят при такова изпълнение е друго, но не казвам, по-несъвършено. Някои музиканти се дразнят от нетеввпрерираното изпълнениеа на струнни инструменти, както други от диалектите в страната, но на мен интересен и приятен ми е всеки диалект по различните части на страната ни.

   Музиката на Бах е превод на Божието слово на езика на музиката. Свети Иероним превежда Бжието слово на един език, латински, Бах го превежда на езика на музиката така, че тя да докосваща сърцата на всички вярващи и изминаващи съзнателно земния си път Хора. В Прелюдиите и фугите на Бах има всичко – молитва към Бог, радост, скръб, благодарност, не може да се опише всичко. Може да прозвучи нескромно, но аз познавам всички 48 прелюдии на Бах. Чел саъм за тях в труда на Алберт Швайцер, слушал съм ги една по едва многократно. Двата тома с прелюдиите и фугите на Бах са били винаги на шкафа до главата на Бетховен, където той спи и ги нарича Моята музикална Библия. Ще приложа линк с Ре мажорния прелюд и четиригласната фуга. Великият виолончелист Пабло Казлас всяка сутрин забочва деня си с една Прелюдия и фуга, той пръв изпълнява и всичките Сюити за соло виолончело от Бах.

   Второто произведение донякъде наподобява преюд и фуга, това е Увертюрата на Моцарт към операта Вълшебната флейта и Хоровият й финал. Към края на живота си прозвединията на Моцарт стават все по-полифонични.  Цитирам финала на симфонията му „Юнитер” и затова избрах тези две произведения. Увертюра с тема, която е глас от полифоничната й разработка, такова нещо няма!!! Такова величие пък в Зключителния хор и вяра в доброта на хората по света според /масонът/ Моцарт рядко може а се намери в друга творба. Може би в Одата ни Шилер, увековечена от Бетховен.

   Бах е Господ в музиката. Слушайки го, аз оставям всичко, свеждам глава и казвам:

-       Господи, брагодаря Ти за днещния ден!

Слушайки Моцарт усащам светлина, излъчена някъде от Вселената, която достига до мен, отразява се и се връща обратно към нея. Вселената обаче е създадена също от Бог, комуто Бах цял живот служи, дори котато осллпява и поради това за най-великия компзитор аз считам Бах. Може би той е неговият пети Евангелист? Неговите „опери” не са батални платна като на съвременника му Хендел, на основата на различни исторически сюжети, а по Светото писание – Еваглелията на Матей и на Йоан, пресъздадени в музиката му. Те са различни, но и Матей и Йоан също са различни – Матей е повствувател, Йона е поет. Образованите в Библията ще ме разберат.

   Честит празник на музиката!











Гласувай:
6



1. rosiela - Коста,
01.10.2022 18:40
честит празник на музиката и поезията.
цитирай
2. planinitenabulgaria - Благодаря!
01.10.2022 20:51
rosiela написа:
честит празник на музиката и поезията.


Ако човек обича изкуството, той има още един прозорец към света. А хората на изкуството трябва да го свързват с живота, да дават моарлни сили на хората в борбата им срещу изроди, които теророзират чужди държави и да посочват корените на злото. Тези надарени с талант хора на изуството са истинските.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12184254
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031