Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
22.03.2010 19:12 - Божият дом
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1688 Коментари: 0 Гласове:
0



     Само след две седмици християнският свят ще посрещне „Празника на празниците” – Възкресението Христово. Вероятно мнозина ще отделят време, за да посетят пасхалните богослужения и ще се потопят в храмовата атмосфера. По този повод, екипът на „Монархически свят” ще ви представи в няколко поредни публикации символното значение на храма, на богослужението, на свещените одежди и църковна утвар, на Светите Тайнства. 

                                      = = =

image

    С думата “ църква “ в разговорния език обикновено назоваваме храма или молитвения дом.  Какво обаче, трябва да се разбира под името “църква“? Това са всички вярващи, чиято общност е основана от Господ Иисус Христос, изкупена е с Неговите кръстни страдания, а членовете й са свързани помежду си с една вяра под главенството на Спасителя. Тази общност се ръководи от свещенство, чиято законност се основава на Апостолското приемство на ръкоположенията. При него Христовата сила и власт се предават от Спасителя на апостолите, от апостолите – на техните ученици, които са първите епископи и свещеници на Църквата, а от тях – на цялото бъдещо духовенство.
    Христовата Църква е земна и небесна. Земната е наречена още „войнствуваща“, защото непрестанно  воюва за спасение на човешките души с техния основен враг – сатаната. Към земната Църква принадлежат всички живеещи на земята вярващи християни. Небесната Църква се нарича “тържествуваща“, защото по Христовото обещание   “и портите адови няма да й надделеят“/Мат.16:18/, и тя ще удържи окончателната победа над дявола и неговото войнство – “поднебесните духове на злобата“/Ефес. 6:12/. Към небесната Църква принадлежат всички починали, светците и Божиите ангели. И двете, обаче, съставляват едно цяло, неразривно свързано и оглавявано от Христос  /Рим. 14:8-9/. Поради това, който се отдели от земната Църква, той се отделя и от небесната, като с това сам себе си осъжда на вечния мрак.
   За прослава на Бога, за молитвена и богослужебна дейност, земната Църква създава и съответните места, на които вярващите да се събират. Това са храмовете или Божият дом, защото в него невидимо за нас присъствува Сам Бог. Самата дума за храм /“наос“/ е предхристиянска, производна от гръцката дума “обитавам” и означава “величествено жилище“. Другото название на храма е “еклесия“, древногръцка дума, означаваща “събрание”. В древността християнският храм се нарича още и “базилика“ – храмът на Христос, Който е Цар /на гр. “василевс”/ на вселената.
    Построен и разпределен по образеца на старозаветната скиния, Иерусалимския храм, и на римските домове, в които първите християни се събират за богослужения, християнският храм се състои от три части :

1.   Олтар /презвитериум/;

2.   Средна част, наречена още “кораб“ и предназначена за верните  /покръстените/, които се молят. Средната част е отделена с врати, които в миналото са се затваряли след началото на Св. Литургия, а закъснелите и некръстените не се допускали вътре, за да не се смущават богослужението и верните;

3.   Притвор, в древността предназначен за оглашените /тези, които слушат Божието слово, но още не са се кръстили/, и каещите се.

              image
                  притвор          кораб             св.олтар

 Св.олтар /от лат. “издигнато място, жертвеник“/ е най- святата част от храма. В него могат да влизат само свещенослужителите и царете.
                               север
западimageизток
                                юг 

В средата на олтара се намира св.престол, наричан още трапеза или жертвеник. Това е най- свещеният, древен и необходим предмет в св.олтар. Неговите названия показват и символните му значения:        

-        -  жертвеник – защото върху него се принася безкръвната Христова жертва, когато видимите хляб и вино, чрез съдействието на Св.Дух, се  претворяват вТялото и Кръвта Христови. Това Тайнство, наречено Евхаристия /от гр. “ Благодарение“/ се извършва само и единствено по време на Св. Литургия – основното богослужение в Христовата Църква;

-      - св.престол – символ на престола на Царя на царете и Божията власт;

-      - св.трапеза – защото върху нея се предлагат Кръвта и Тялото на Агнеца Божий за опрощаване на греховете и за вечен живот. Св.трапеза символизира също и Христовия гроб. 
    Св.престол представлява каменна четириъгълна или правоъгълна плоча, която лежи върху една централна колона и още четири колони в краищата. Централната колона символизира Христа, а четирите – св.евангелисти. Плочата е покрита с дървен или мраморен обков, който символизира небето.Тя е облечена в три одежди: срачица / /ленен плат, символизиращ плащаницата, с която е обвит Христос при Неговото погребение/; над нея се поставя индития /скъпа одежда, символизираща Христовата слава/, и накрая  се поставя илитонът  /ленена покривка/. 
   Върху св.престол стои  св.антиминс /от гр. “вместопрестолие“/ - четвъртит плат 50 х 60 см., върху който е изобразено Христовото погребение, и в който е вложена частица от св.мощи на мъченик. Св.антиминс се използува като св.престол при извънредни обстоятелства, когато богослужението не може да бъде извършено в храм. Върху св.престол се намират още: напрестолно св.Евангелие, което се изнася от олтара в определени моменти на богослужението; напрестолен кръст; дарохранителница – специална кутия с формата на храм, в която се съхранява сухо св.Причастие за причастяване на тежко болни или умиращи; и два свещника. Зад св.престол стоят седмосвещник и разпятие, което се изнася веднъж годишно за поклонение по време на вечерната служба на Велики Четвъртък. 
   От северната страна на св.престол се намира проскомидията – стенна ниша  в олтарната стена, изобразяваща пещерата, в която се е родил Христос. Тук се извършва подготвителната част  на св.Литургия, и в нея се пазят богослужебните съсъди и утвари, които се използуват по време на богослужението. 
    Източната страна на св.олтар се нарича “горно място“. Тук сядат свещенослужителите по време на четенето на определени текстове от Апостола – богослужебна книга, в която са включени посланията на св.Апостоли.

  Св.олтар е отделен от средната част  /“корабът“/ с иконостас, който се е развивал постепенно във времето. Първоначално не е имало никаква преграда между двете части на храма.За да се отдели, обаче, “светая светих“ била поставена ниска каменна преграда /каквато съществува и днес в католическите храмове/, после били издигнати колони, и най-накрая между колоните започнали да поставят икони. 
   По средата на иконостаса са поставени двукрили врати, наречени Царски двери, тъй като в определени моменти на св.Литургия през тях невидимо влиза Христос – Царят на царете. През тях, и то само по време на богослужението, могат да влизат само свещенослужителите в пълни богослужебни одежди, и царете. Единственото време в годината, когато Царските двери стоят отворени извън времето на св.Литургия, е Светлата седмица след Великден, което символизира Възкресението и победата над ада и смъртта. На Царските двери се изобразява сцената на Благовещението с четиримата евангелисти, или старозаветни пророци. Това показва, че с Благовещението, възвестено от пророците и евангелистите, Бог слезе от небето, символизирано от св.олтар, на земята, чийто символ е корабното пространство на храма. 
    Южните и северните врати на иконостаса са еднокрилни, и на тях се изобразяват архангелите Михаил и Гавриил. Тези врати са символ на вратите на рая, пазени от ангели след грехопадението на Адам и Ева.  
    Иконите на иконостаса са разположени по строго определен начин в няколко реда. Най-долният представя историята на грехопадението и Старозаветни събития. На втория ред са големите, т.нар. “ царски “ икони. Те са подредени по следния начин: отдясно на Царските двери са иконите на Иисус Христос, св.Иоан Кръстител и св. архидякон Стефан; отляво на дверите – на св. Богородица, на храмовия светия или храмовия празник /напр. св.Николай или Възнесение Господне/, и на св.архангел Михаил. Третият ред икони са свързани с по-големите Господни и Богородични празници; четвъртият – на св.апостоли; петият – на св.мъченици, светители и преподобни; шестият – на св. пророци и старозаветни патриарси.          Над Царските двери се изобразяват някои от следните символи или икони: лъчезарно слънце – символ на Бога; символ на Св.Троица; иконата на “Неръкотворния образ“ на Христос; иконата “Деисис“ /от гр.-“моление“/. По-горе се поставя картината на Тайната вечеря и най-горе – Христовото Разпятие. 
   В корабната част на храма се намират солеят, амвонът и владишкият трон. Солеят /от лат.-“трон“/ е издигнато място пред иконостаса, където някога  там се намирали троновете на царете и на предстоятелите. Амвонът /от гр. “възкачвам се“/ е издигнато място, откъдето се чете св.Евангелие и се произнася проповедта. Владишкият трон се намира в дясната страна на корабното пространство. Там, в началото на богослужението, стои архиереят, облечен в мантия. На трона се изобразява Господ Иисус Христос, за да се напомня на архиерея, че само Спасителят е Господ и Владика. 
    Стенописите в православните храмове също са подчинени на строг ред, символизиращ точно определени църковни понятия и изобразяващ различни старозаветни и евангелски сцени.На храмовия купол винаги се изобразяват св.Троица, или Христос Вседържител, или всевиждащото Божие око.  
    Божият храм, домът Господен е мястото, където човек се откъсва от земните неща и устремява мислите си към небесното и духовното. Куполите, меката светлина, образите на ангели и светии го карат да усети и предвкуси един друг свят, в който господства Божията хармония и всеопрощаваща любов. Затова светият храм е най-подходящото място за служение и почит към Бога, “Който е навсякъде и всичко изпълва “.

               

   

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 816961
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия