Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
30.12.2009 10:36 - За празниците
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 641 Коментари: 0 Гласове:
0



      От незапомнени времена човек отрежда особено място в живота си за празниците. Самото им название показва тяхната същност – това са дни, освободени, “празни” от обичайните и ежедневни дейности.

      В огромната си част тези дни са свързвани с религиозния култ и се отличават със специални обреди, тържествени церемонии, игри и веселие. От две хилядолетия, обаче, за всички християни празниците се основават на установения от Св.Църква календар. Но, както езическите култове коренно се отличават от християнството, така и техните празници са противоположност на християнските. За съжаление, познаването на тяхната нова същност не е в достатъчна степен, което често пъти води дори до кощунствено преиначаване на смисъла им, и до въвеждането на всевъзможна магическа символика и даже антихристиянска символика.

    За разлика от езическите, църковният календар се изгражда на основата на първия християнски празник – Възкресението Христово, което исторически се случва в събота. Затова следващият неделен ден се приема за основен седмичен празник. Постепенно към него се прибавят чествуванията на най-важните исторически събития от живота на Господ Иисус Христос. Така, още през ІІ в. дните сряда и петък се определят като дни за пост, тъй като в тях се спомнят предателството към Христа /сряда/ и Неговото разпятие /петък/. По-късно се обособяват Богородичните и Светийските празници, с които се възпоменават и чествуват Св.Богородица и хората, придобили със своя живот святост. Така се създава празничният календар на Св.Църква.

    Християнските празници имат тройно значение – религиозно, обществено и антропологично. Религиозно, защото тогава се извършва богослужение, проповядва се Божието слово, участвува се в тайнствата и обредите. Общественото значение се основава на общата молитва на християните и моралния им дълг за взаимопомощ и милосърдие. Антропологичното им значение е свързано с това, че празникът дава възможността за телесна почивка и особено за духовен размисъл. Затова Спасителят е определил: “Съботата е създадена за човека, а не човекът за съботата “/Марк.2:27/. Това показва, че празниците са създадени за душевна полза и цялостно обогатяване на човека, а не човекът да робува на празниците.

    Църковният календар разделя празниците на седмични и годишни. Последните се делят на подвижни /променят своите дати/  и неподвижни. В зависимост от обекта на чествуване, празниците се наричат Господски, Богородични и Светийски. Господските и Богородичните са 12 на брой и се наричат още “велики”. Господски празници са: Кръстовден /14 септември/; Рождество Христово /25 декември/; Богоявление /6 януари/; Цветница; Възнесение Господне;  Петдесетница и Преображение Господне /6 август/.

   Богородичните празници са: Рождество Богородично /8 септември/; Въведение Богородично /21 ноември/ и Успение Богородично /15 август/. Празниците Благовещение /25 март/ и Сретение Господне /2 февруари/ са едновременно Господски и Богородични. Характерен белег на 12-те велики празника е, че те се чествуват повече от един ден.

      Център на подвижните празници е Великден, наричан още Пасха. Той е празник на Христовото Възкресение и Православната църква го възпява като “Празник на празниците и Тържество на тържествата”. Според датата на неговото чествуване, която се изчислява според лунния календар, се променят и датите на следващите го църковни празници. Те обхващат период от 18 седмици, в който първите 10 са подготовка за Великден, а следващите 8 са тържествени празници, следващи Христовото Възкресение. Особено значение се отдава на Възнесение Господне, или Спасовден /40 дни след Великден/, Петдесетница и Св.Дух.

      Освен 12-те велики празници, Св.Църква е отредила в своя календар дни за почит и на светиите. Те са почитани като победители на греха и притежатели на святост и добродетели. Светийските празници отдават почит на св.ангели, св.пророци, св.Иоан Кръстител, св.апостоли, св.мъченици за Христовата вяра, преподобните аскети, просветителите, безсребрениците и пр.

     Най-древният празничен цикъл на Православната Църква е седмичният. В него най-важно място заема празнуването на неделята, първият ден на седмицата. Този празник е отбелязан скоро след Христовото Възкресение, на 8-я ден, когато Спасителят се явява, вече възкръснал, на Своите ученици /Иоан.20:26,27/.

     Св.апостоли правилно разбират изключителната важност на неделния ден. Така, св.апостол Павел поръчва на християните от Коринт: ”В първия ден на седмицата всеки да отделя каквото може за светиите в Иерусалим “/1Кор.16:2/. А в “Апокалипсис” св.Иоан Богослов нарича неделния ден “Господен ден”/Откр.1:10/. Сирийските църкви и до днес наричат неделята “първи ден на седмицата”. Гърците пък я назовават “кириаки” – от израза “Кириаки имера”/Господен ден/. От гръцкия това название преминава и у латините – Доминикус. В някои езици, обаче, се запазва езическото название на неделния ден – в германските езици то е свързано с култа към слънцето – “Sunday”, “Sonntag”, а в славянските – с отсъствието на работа. Русите, обаче, подчертават новата, християнска същност на този ден, наричайки го “Воскресенье”.

     Пръв св.император Константин Велики със закон от 7 март 321г. постановява празнична почивка в “деня на слънцето”. Тогава войниците и съдилищата почиват, за да могат християните да участвуват в общественото богослужение. По-късно св.император Теодосий Велики забранява борбите и игрите в амфитеатъра в неделните дни.

      В деня, посветен на Бога, св.Църква определя за християните да участвуват в богослуженията, да не коленичат и да не постят /освен в определеното за пост време/. Постепенно все по-ясно започват да се разграничават съботният и неделният ден. Съботата, макар и ден за почивка, е празник, свързан с Моисеевия закон, докато неделята е празник на Христовото Възкресение. Тогава християните се събират, за да слушат Божието слово и да извършват Пасхалното Тайнство в очакване на второто Христово пришествие.

     От останалите седмични дни Православната Църква отделя особено внимание на сряда и петък. Те са определени за дни на пост, в които християните си спомнят трагичните евангелски събития и стават съпричастни на Христовите страдания.

     Постепенно и другите дни от седмицата се посвещават на отделни светии :

-         понеделник е отреден за почит на ангелските безплътни сили;

-         вторник е денят, в който се чествува св.Иоан Кръстител – "най-голям между родените от жени “/Мат.11:11/;

-         сряда е посветен на Св.Богородица /без този ден да губи връзката си  със страданията Христови/;

-         четвъртък е ден за почит на св.апостоли и св.Николай Мирликийски;

-         петък е денят на Честния Кръст Господен;

-         събота е отредена за св.мъченици за Христовата вяра и за всички починали.

Така всеки ден от седмицата е малък празник, който освещава човека и му сочи пътя към спасението чрез най-явните примери. Затова е кощунствено и нелепо да се говори, че един ден е добър, а друг- лош; че петък носи нещастие и лош късмет, а еди-кой си ден е добър за започване на ново дело и т.н.

     През първия месец на Новата Година църковният календар е изпъстрен с много чествувания на събития, свързани със земния живот на Иисус Христос и с паметта на много светии – св.Антоний Велики /17 януари/; св.Атанасий /18 януари/; преп.Максим Изповедник /21 януари/; св.Григорий Богослов /25 януари/; св.Три Светители /30 януари/. От всички януарски празници, обаче, с особено важно значение са Обрезание Господне /1 януари/; Богоявление /6 януари/ и денят на св.Иоан Кръстител /7 януари/.

     Ако Великден е празник на Христовата Божествена природа, то Рождество Христово е празник на Неговата човешка природа. Така, както следпразненството на Великден обхваща 40 дни, толкова са дните и на следпразненството на Рождественския празник. В този паралел на най-големите църковни празници, съответен на Томина неделя /8-ят ден след Великден/ е празникът Обрезание Господне, чествуван на 8-я ден след Рождество, т.е. на 1 януари. Чествуването му е определено според сведенията, дадени от св.апостол и евангелист Лука: ”Като се изпълниха осем дена, за да бъде обрязан Младенецът, дадоха Му името Иисус, наречено от Ангела, преди да се зачене Той в утробата “/Лук.2:21/. Обрезанието е свещенодействие, установено в Стария завет още при Авраам, в началото на ІІ хилядолетие преди Рождество Христово, като “знак на завета", сключен между Бога и богоизбрания народ. То е потвърдено и в Моисеевия закон. Обрезанието на Иисус се извършва именно в негово изпълнение, като печат на Стария завет. Със Своето Кръщение в р.Йордан, Спасителят полага нов печат на завета, сключен между Бог и хората. Оттогава Кръщението – “ от вода и Дух”/Иоан.3:5/ става “ знак на завета” и измества обрезанието като свещенодействие.

     Още през ІVв. Празникът Обрезание Господне е съединен с чествуването паметта на един от най-изявените църковни водачи и учители - св.Василиий Велики, който починал на същия ден – 1 януари. Неговата изключителна духовна, милосърдна и просветителска дейност го утвърждават като велик строител и стълб на Св.Църква.

     Само броени часове ни делят от посрещането на Новата Година. Знаейки надеждите и потребностите на хората за здраве, мир и благополучие, Христовата Църква отправя специална молитва към Всеподателя Бога, която се чете по време на богослужението на Нова година. С нея християните се молят на Бог:
… Избави и през настъпващата година нашето Отечество, всеки наш град и село и всички страни от зли обстоятелства, от глад, мор, земетръс, потоп, градушка, огън, меч, нападение на другородци, от междуособни войни и от всякакви смъртоносни рани, болести, скърби и беди…Дай на всички ни мир, твърда и нелицемерна любов, благоустройство, добродетелен, безгрешен и дългоденствен живот със здраве и с успех във всяко добро…Дай, щедродарителю Боже, на всички нас и на всеки благопотребния дар : запази вярата, закрепи Отечеството ни, умири света, утеши скърбящите, изцери болните, повдигни падналите…”




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 824373
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия