Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
08.11.2009 15:08 - За ангелския свят
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1465 Коментари: 0 Гласове:
2



   Днешният празник, посветен на Събора на светите ангели, е постановено да се извършва в месец ноември - деветият след месец март, който се счита за първия месец от Сътворението на света. Числото 9 обозначава числото на ангелските чинове, които се считат за девет от св.Дионисий Ареопагит, ученикът на св.апостол Павел. Когато светият Апостол бил възнесен до Трето небе, нему било дадено да види различието на чиновете на светите ангели. По-късно той обяснява видянотото на своя ученик Дионисий.  Той подробно описва свидетелствата на св.апостол Павел в своя труд "Небесна иерархия".  И до днес именно от нея научаваме за устройството и служението на невидимия за човека ангелски свят. Ето някои от най-важните знания, които са ни предадени от св.Дионисий Ареопагит:
   
                 image

   Деветте ангелски чина се разделят на три иерархии /от гр.- "свещеноначалие"/- висша, средна и низша, във всяка от които има по три чина.

    Първата - висшата и най-близката до Пресветата Троица иерархия - съставят серафимите, херувимите и престолите.
   Най-близо от всички до своя Творец и Създател предстоят боголюбивите шестокрилати серафими, които видял и пророк Исаия, който казва: "Около Него стояха серафими; всякой от тях имаше по шест крила" [Ис.6:2]. Те са огнеобразни, като такива, които непосредствено предстоят пред Този, за Когото се пише: "нашият Бог е огън, който изгаря"; "престолът Му е като огнен пламък" и явяването на "славата Господня ... е като огън, който изпояжда". Предстоейки пред Господнята слава, серафимите са огневидни според казаното: "Ти правиш Ангелите Си ветрове и служителите Си огнен пламък". Те горят от любов към Бога, а и другите подбуждат към такава любов, както показва и самото им име, защото "серафим" на еврейски език означава "горящ".
    След серафимите пред всезнаещия Бог, Който живее в непристъпна светлина, предстоят в неизказана светлост многоочитите херувими, повече от другите по-нисши чинове винаги сияещи със светлината на богопознанието, със знанието на тайните Божии и дълбината на Неговата премъдрост, сами просвещавани и просвещаващи другите. Тяхното име - "херувим" - в превод от еврейски език означава проникване, разбиране или излияние на премъдростта, тъй като чрез херувимите се преподава на другите премъдростта и се подава просвещение на умните очи, за да виждат и познават Бога.
     След това пред Седящия на превисокия престол предстоят богоносните (както ги нарича свети Дионисий Ареопагит) престоли, защото на тях като на разумни престоли (както пише св.Максим Изповедник) разумно почива Бог. А пък престолите се наричат богоносни не по същество, но по благодатта, дадена им за тяхното служение като такива, които тайнствено и непостижимо носят в себе си Бога. Почивайки върху тях по непостижим начин, Бог извършва Своя праведен съд според казаното от  св.цар и пророк Давид: "Ти седна на престола, Съднико праведний". Поради това чрез тях преимуществено се проявява Божието правосъдие: те служат на Неговото правосъдие, прославят го и изливат силата на правосъдието върху престолите на земните съдии, като помагат на царете и владетелите да извършват праведен съд.
    В средната йерархия също се съдържат три чина на светите ангели: господства, сили и власти.
    Господствата се наричат така, защото владеят над останалите чинове на ангелите, които следват след тях, сами бидейки свободни. И като са свободни от робския страх, както говори свети Дионисий Ареопагит, те доброволно и с радост служат непрестанно на Бога. Така преподават силата за благоразумно владичестване и мъдро управление на поставените на земята от Бога власти, та те добре да управляват поверените им области. След това те ни учат и да владеем чувствата, да смиряваме в себе си непотребните желания и страсти, да подчиняваме плътта на духа, да господстваме над своята воля и да бъдем по-горе от всяко изкушение.
    Силите, които са изпълнени с божествена мощ, незабавно изпълняват волята на Всевишния и Всемогъщ свой Господ - Крепкия и Силния. Те вършат и превелики чудеса и преподават същата благодат на чудотворството на Божиите угодници, достойни за тази благодат, за да могат те да вършат чудеса, да изцеляват всяка болест и предвъзвестяват бъдещето. Светите сили помагат и на отрудените и обременени човеци в носенето на възложеното върху тях каквото и да било послушание и носят немощите на немощните, с което и се обяснява тяхното име - "сили". Те също така и укрепяват всеки човек в търпението, та той да не изнемогва в скърбите, но с твърд дух и мъжествено да претърпява всички беди и със смирение да благодари на Бога, Който всичко устройва за наша полза.
    Властите се наричат така затова, защото имат власт над дявола, за да усмиряват властта на бесовете, да отблъскват изкушенията, с които те нападат човеците и да не допускат бесовете да причиняват на когото и да било вреда в такава степен, в каквато те биха желали. Властите утвърждават добрите подвижници в духовните подвизи и трудове, като ги предпазват, за да не се лишат от духовното царство. А на борещите се със страстите и похотите помагат да прогонват злите помисли, вражеските внушения и да побеждават дявола.
    В най-нисшата йерархия също има три чина: начала, архангели и ангели.
    Началата се наричат така, защото началстват над нисшите ангели, насочвайки ги в изпълнението на божествените повеления. На тях е поверено също и управлението на Вселената и закрилата на всички царства и княжества, на всички земи, народи и племена; защото всяко царство, племе и народ имат за себе си - от небесния чин на началата, специален закрилник и управител на своята страна. Освен това служението на този ангелски чин (според обяснението на св.Григорий Двоеслов) се състои в това да наставляват хората да отдават на всеки началстващ честта, подобаваща на неговото звание. Накрая, ангелите от този чин издигат достойните хора на различните почетни длъжности и ги поучават, та те да приемат властта не заради своя изгода и полза, не поради любов към суетната слава, но заради Божията чест, заради разпространяването и прумножаването на Неговата света слава и заради ползата на ближните, като служат на общите нужди на всички свои подчинени.
     Архангели се наричат великите благовестници, благовестящи великото и преславното. Тяхното служение (както говори великият Дионисий Ареопагит) се състои в това да откриват пророчествата, познанието и разбирането на Божията воля, което те получават от висшите чинове и възвестяват на нисшите чинове - ангелите, а чрез тях - и на човеците. А св.Григорий Двоеслов говори, че архангелите укрепяват в човеците светата вяра, като просвещават техния ум с познанието на светото Евангелие и откриват тайните на благочестивата вяра.
      Ангелите в небесната йерархия стоят по-ниско от всички чинове и от всички тях са най-близо до хората. Те възвестяват Божиите тайни и намерения, свързани с отделните хора, и учат хората да живеят добродетелно и праведно за Бога. Те са поставени, за да пазят всекиго от нас, вярващите: добродетелните човеци укрепяват, за да не паднат, падналите - повдигат, и никога не ни оставят, дори и да сме съгрешили, защото всякога са готови да ни помогнат, стига само ние да пожелаем това.
      Но и всички висши небесни чинове се наричат с общото име "ангели". Макар те по своето положение и по дадената им от Бога благодат и да имат различни наименования (като серафими, херувими, престоли), но всички заедно се наричат общо "ангели", защото думата "ангел" е название не на същност, а на служението според написаното: "Нали те всички са духове служебни, провождани да служат". Тяхното пък служение е различно и не е еднакво и всеки чин си има свое собствено служение, защото премъдрият Създател не открива на всички в еднаква мяра тайните на Своето намерение, но от едните - към другите, като чрез висшите просвещава нисшите, откривайки им Своята воля и повелявайки им да я изпълняват, както това ясно се вижда от Книгата на пророк Захария. Там се говори за това как един ангел, след като беседвал с пророка, срещнал друг ангел, който му заповядал отново да отиде при пророка и да му открие бъдещата съдба на Йерусалим:

"И ето Ангелът, който говореше с мене, излиза, а друг Ангел идеше насреща му, и той рече на тогова: иди по-скоро, кажи на тоя момък: Йерусалим ще засели околностите поради многото човеци и добитък в него. И Аз ще му бъда, казва Господ, огнена стена около него".

Разсъждавайки за това, свети Григорий говори: "Когато един ангел говори на друг: "иди по-скоро и кажи на тоя момък", няма съмнение, че едни ангели изпращат други; нисшите биват изпращани, висшите - изпращат".
      Земната войнстваща Църква, която се нуждае от помощта на ангелите, празнува Събора на всичките девет ангелски чинове със специално моление, както и подобава, в осмия ден на този месец ноември, тоест в деветия месец, защото всички тези девет ангелски чина ще се съберат в деня на Страшния Господен Съд, който ден се нарича от божествените учители на Църквата "ден осми", тъй като, говорят те, след изминаването на седем хиляди години ще настъпи осмият ден, когато ще "дойде Син Човечески (и Божий, праведният Съдия) в славата Си, и всички свети Ангели с Него", както Сам Господ е предсказал в Евангелието. "И ще изпрати Ангелите Си с гръмогласна тръба, и ще съберат избраниците Му от четирите вятъра", тоест от изток, запад, север и юг.
    Над всички по-горе споменати девет небесни чинове на ангелите за чиноначалник и вожд е поставен от Бога светият архистратиг Михаил, верният Божий служител.

image

    На Църквата Божия са известни имената на Седем първенствуващи ангели, които винаги стоят пред престола на Господа. Всеки от тях има свое особено служение.

  • Словото Божие представя св. Архистратиг Михаил като вожд на небесните сили и борец против духовете не тъмнината. Поради това той се изобразява с копие в ръка, а с краката си тъпчещ дявола.
  • Архангел Гавриил според Св. Писание е известител на тайните Божии;
  • Рафаил – церител на недъзите;
  • Уриил – просветител на душите;
  • Салатиил – почита се като молител и застъпник пред Бога;
  • Йехудиил – прославител на Господа;
  • Варахиил – подател на Божиите благословения.

    Всички ангели се считат пазители на човеците и Църквата се обръща към тях с молитва – "Да ни ограждат с покрова на крилете на невеществената си слава и ни избавят от беди".
      При своето Кръщение, всеки човек придобива и свой ангел–пазител, който се моли за него на Бога, съветва го да върши добри дела, внушава му благочестиви мисли и скърби за него, когато греши и забравя Божиите заповеди. За това ангелско служение свидетелствуват и думите на Самия Христос, Който, посочвайки децата, казал на учениците Си: "Гледайте да не презрете едного от тия малките, защото, казвам ви, техните ангели на небесата винаги гледат лицето на Моя Отец небесен!" (Мат.18:10).

image

    Светата Църква е определила и съответни молитви към ангелите. Така в молитвата към своя ангел-хранител
ние казваме: "Свети ангеле, който си ми даден от Бога, добри мой пазителю, моля ти се, избави ме от всякакви напасти, спаси ме от скърби!" А при всяко богослужение, на просителната ектения, ние молим Бога да ни даде "мирен ангел, верен наставник, пазител на нашите души и тела".

 




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 816013
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия