Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
16.09.2009 23:01 - Божията премъдрост, вярата, надеждата и любовта
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1077 Коментари: 1 Гласове:
1



   През 126 г. в Рим мъченически умират верните християнки София и трите й дъщери Вяра, Надежда и Любов. В своя благочестив живот майката напълно оправдава името си “София”, което означава “премъдрост”. Във всичките й дела ярко се отразяват думите на св.апостол Иаков:“Мъдростта, която иде отгоре, е първом чиста, после мирна, снизходителна, отстъпчива, пълна с милосърдие и с добри плодове, безпристрастна и нелицемерна”/Иак.3:17/.

    Освен силата на вярата, доказана с мъченически подвиг, историята на майката и нейните три дъщери ни разкрива и нещо друго. Самите имена на светиците ни спомнят най-великите християнски добродетели – вярата, надеждата и любовта, които произлизат от Божията Премъдрост.

    За човешката мъдрост, боговдъхновеният св.цар и пророк Давид ни открива следното:”Начало на мъдростта е страхът Господен; здрав разум имат всички, които изпълняват Неговите заповеди”/Пс.110:10/. В тези думи се крие същината на мъдростта, а именно богопознанието. То облагородява, освещава и просветлява човека, и разкрива пред духовните му сетива неизмерими хоризонти, като същевременно е залогът за вечен живот. В това ни уверява Сам Божият Син: “А вечен живот е това, да познават Тебе, Едного Истиннаго Бога, и пратения от Тебе Иисуса Христа”/Иоан.17:3/. Затова смирението и признаването на Бога като Творец и Вседържител, като Подател на всяка истина и добро, е ключът към мъдростта и благоразумието. От друга страна, ако богопознанието е същината и извора на човешката мъдрост, то богоотричането е пълното безумие:“Рече безумец в сърце си: ”няма Бог”/13:1/. За тези закономерности нееднократно свидетелствуват и Библейските  Книги "Премъдрост Соломонова” /гл.6:9-27;гл.7:21-30/ и "Притчи Соломонови”/гл.1:1-7;гл.2:1-11;гл.3:13-22;гл.8/, които ни разкриват в пълнота старозаветната мъдрост.

     За разлика от човешката мъдрост, обаче, Божията Премъдрост няма начало и край, тя е всеобхватна и “всичко изпълва”. Тя е “пътят, и истината, и животът”, защото нейното въплъщение е Господ Иисус Христос. За това говорят боговдъхновените слова на св.Иоан Богослов:“В начало беше Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото.То беше в начало у Бога. Всичко чрез Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което е станало. В Него имаше живот, и животът беше светлината на човеците. И светлината в мрака свети, и мракът я не обзе“/Иоан.1:1-5/.

     Светлината на Божията Премъдрост струи от всяка дума на Свещеното Писание и така озарява пътя на всеки, тръгнал към спасение. В своята пълнота тя ни се открива в Христовото благовестие, което ни дава и вярата, и надеждата, и любовта.

     Св.апостол Павел обяснява същността на вярата така:“Вяра е жива представа на онова, за което се надяваме, и разкриване на онова, що се не вижда”/Евр.11:1/. Това означава, че всеки, който истински вярва, е уверен в невидимото като във видимото, и в очакваното като в настоящето.

    Вярата е зрението на душата. Така, както с очите си виждаме физическия свят, така с вярата си откриваме истините и събитията от духовния свят: например истината, че Бог е Творецът на вселената; или събитията като Възкресението Христово и бъдещото всеобщо възкресение на телата преди Страшния съд. Това, което разумът не може да разбере, го открива душата чрез вярата. Така, вярата не отрича знанието, а пълноценно го допълва.

   Искрената вяра винаги се основава на доверието ни в нашия Бог и Спасител, защото вярата е неразривно свързана с доверието. Пример за такава вяра и доверие е Авраам, за когото св.апостол Павел пише: “Авраам повярва на Бога, и това му се вмени за оправдание…Ония, които се облягат на вярата, биват благословени заедно с верния Авраам” /Галат.3:6,9/. Ето какво пише за същинската, сърдечната вяра и знаменитият богослов епископ Теофан Затворник: ”Същинската вяра е именно тази, която вярва само поради това, че Бог тъй е заповядал. Оня, който обладава такава вяра, не се стреми към нищо друго, освен да узнае, какво е заповядал Бог. Узнае ли веднъж това, той веднага се успокоява напълно и не допуща вече никакви съмнения. Ето това е детската вяра, която безпрекословно вярва на Бога – своя Баща! Именно нея изисква Спасителят, като казва:”Ако се не обърнете и не станете като деца, няма да влезете в Царството небесно”/Мат.18:3/.

   Такава детска вяра не е сляпа, а вижда, и то вижда всичко с чисти очи. Тя не се впуска в умозаключения и издирвания, а щом узнае, че Бог така е рекъл, веднага се успокоява. Сляпата вяра пък е оная, която не знае, в кое трябва да се вярва, или дори и да знае, то е криво-ляво. Такава вяра се среща у мнозина, дори и сред лица от висши и образовани кръгове. Те мислят своята вяра за “разумна”, “учена”, която не се задоволява само с това, че Бог така е заповядал, но към всичко примесват съображения на своя ум. Не след дълго те и започват да вярват “по своему”. Но, щом вярваш в Бога, как така вярваш “по своему”? Защото, или вярваш, че съществува Бог и тогава приемаш Божественото откровение като истина, защото Сам Бог в него ни говори за Себе Си; или, ако не приемаш Божественото откровение, ти не вярваш и в Бога, а в своята измислица за Бога.”

    Истинското богопознание ни дарява не само с вяра, но и с надежда. Св.апостол Павел ни разкрива пътя, по който тя се поражда и завладява вярващото сърце: "Скръбта поражда търпение, търпението – опитност, опитността – надежда, а надеждата не посрамя, защото любовта Божия се изля в нашите сърца чрез дадения нам Дух Светий ”/Рим.5:3-5/. Именно тази надежда, основана на вярата в Бога и Божията любов, е благодатна и спасителна за човека. Тя дава особени сили за духовен живот, защото е свързана с Божиите обещания, които Спасителят ни дава в Своите заповеди за блаженствата /Мат.5:1-12/. Надеждата, че можем да достигнем съвършеното щастие, че можем да бъдем спасени и да наследим Царството Божие, е основен стимул на всеки вярващ да изпълнява Божиите повели. За истинското изпълнение, и то в духа на Христовото учение, обаче, е необходима една изключителна сила. Това е силата на любовта.

    Истинското богопознание неизменно открива на вярващия любовта – най-висшия духовен дар. “Бог е любов, и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога, и Бог – в него “ – свидетелствува в своето Първо съборно послание св.апостол Иоан Богослов /1Иоан.4:16/. Така Христовият ученик ни разкрива това, което Сам Спасителят ни завещава като основа на спасителното Си учение: “Нова заповед ви давам, да любите един другиго; както ви възлюбих, да любите и вие един другиго. По това ще познаят всички, че сте Мои ученици, ако любов имате помежду си”/Иоан.13:34-35/.

    Любовта е Божий дар, който е вложен в човека още при неговото сътворяване – по Божий образ и подобие. Защото Бог е любов! Грехът, чийто източник е сатаната, е това, което помътнява изначалния ни образ, а понякога дори го изкривява до неузнаваемост. Затова цялата проповед на Божият Син е пропита от любов и ни призовава към любов. Тя е единствената градивна сила, която е в състояние да преобрази човека, да го спаси от скотоподобно съществувание и да го въздигне до висините на съвършенството, да го направи наследник на Божието Царство. Любовта е средоточието на целия християнски живот. Затова Спасителят ни повелява:  “Възлюби Господа, Бога твоего, с всичкото си сърце, и с всичката си душа, и с всичкия си разум: тази е първа и най-голяма заповед; а втора, подобна ней, е: възлюби ближния си като себе си; на тия две заповеди се крепи целият закон и пророците”/Мат.22:37-40/.

     Същността на съвършената християнска любов е великолепно разкрита от св.апостол Павел в неговото Първо послание до коринтяни /гл.13/. Този боговдъхновен текст не напразно е наречен “Химн на любовта”. Той ни разкрива онзи “път още по-превъзходен ”/1Кор.12:31/, който единствен може да ни отведе до духовното преобразяване и съвършенство, с което да се постигне така мечтаното разбирателство, мир и единство между човеците, и да ни направи достойни за Божията милост и награда:
Да говоря всички езици човешки и дори ангелски, щом любов нямам, ще бъда мед, що звънти, или кимвал, що звека.
Да имам пророчески дар и да зная всички тайни, да имам пълно знание за всички неща и такава силна вяра, че да мога и планини да преместям, - щом любов нямам, нищо не съм.
И да раздам всичкия си имот, да предам и тялото си на изгаряне, - щом любов нямам, нищо не ме ползува.

   Любовта е дълготърпелива, пълна с благост, любовта не завижда, любовта се не превъзнася, не се гордее, не безчинствува, не дири своето, не се сърди, зло не мисли, на неправда се не радва, а се радва на истина ; всичко извинява, на всичко вярва, на всичко се надява, всичко претърпява. Любовта никога не отпада, а другите дарби, ако са пророчества, ще престанат, ако са езици, ще замлъкнат, ако са знание, ще изчезнат...А сега остават тия три: вяра, надежда, любов;но по-голяма от тях е любовта”/1Кор.13:1-8,13/.




Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. iliada - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК!
17.09.2009 13:11
нА ВСИЧКИ ИМЕННИЦИ И СОФИЯНЦИ !:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 823411
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия