Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
26.03.2009 13:01 - Благовещение /продължение/
Автор: monarchist Категория: Политика   
Прочетен: 1185 Коментари: 1 Гласове:
0



   Празникът Благовещение е пряко свързан с  една от най-важните и основополагащи житейски теми - значението на родителството и родословието. Неслучайно Светата Църква специално отбелязва в своя календар зачатието и рождението - както на Божия Син и Спасител/25 март,25 декември/, така и на Света Богородица/9 декември, 8 септември/,и на Кръстителя Господен-Св.Иоан Предтеча/23 септември,24 юни/. Какво е всъщност истинското значение и роля на произхода и родословието?


   image

    "Благовещение на Света Анна"

    Мозайка от църквата "Иисус Христос Спасител в Хора",

    Константинопол


  Твърде оскъдни са сведенията за Светите Богоотци- родителите на Пресветата Дева. Евангелските текстове, имащи съвсем друго предназначение, са крайно пестеливи, но ни отправят към Старозаветните книги и пророчества. Данните в тях се допълват от древните първохристиянски извори, богослужебни книги и ранноцърковни текстове, песнопения и молитви. Всички те съдържат една изключително ценна информация -родословието на Св.Богородица.

   Всяка година, в навечерието на светлия празник на Рождество Христово, семейството, семейните връзки и отношения стават център на общественото внимание. Едва ли има човек, който да не се е замислял над своя произход, предци и родословие; над историята на своя род и семейни отношения. Но, ако за нас, които сме “прашинки във времето”, това са важни и съкровени въпроси, то колко повече това важи за Божията Майка, а чрез нея и за Божествения й Син?!

   Всички древни народи са признавали особеното и мистично значение на рода и родословието. Те заемат основно място във всеки мит или епос. Изключителното значение на родословието е видно и от наличието на специални култове, посветени на рода и предците. Сравнявайки названията на “род“ и “потомък“ в различните митологични и обредни текстове, може да се предположи, че в дълбока древност дори е съществувал един общ индоевропейски култ към рода. Характерна особеност на всички тези култове обаче, е пряката им връзка с правото на власт в дадената общност – род, племе, държава. Поради това то се явява важен обществено-политически фактор, тъй като овластява владетелите и жреците, доказвайки техния произход и мистични връзки с Божественото.

  Какво ни разкриват многобройните родословия, записани в  Свещените Библейски текстове, които често будят недоумение и объркване при първоначалното запознаване със Светата Библия?

   Още в първите глави на Свещеното Писание  /Бит.1:27;2:7;5:1-2/се разказва за сътворението на човешките Праотци – Адам /от евр. “човек”/ и Ева /от евр.”живот”/. Именно от тази първа човешка двойка, сътворена от Бога, произлиза човешкият род. Като не родени, а първосъздадени, Адам и Ева се отличават от всички бъдещи човеци. Техният Божествен образ и подобие обаче, се предава в потомството им, чрез генетичната родова връзка,подробно разкрита в Свещените текстове /Бит.5:1-32 /.В тази родова линия са отбелязани общите праотци на човешкия род.

   Потомците на синовете на праведния Ной – Сим, Хам и Иафет, или т.нар. семити, хамити и иафетиди, образуват след Потопа новите езически народи, които се разселват по света след унищожаването на Вавилонската кула /Бит.10;11:1-9/. Семитите и иафетидите дават началото на индоевропейските народи,а хамитите – на африканските народи.

  От Евер, един от синовете на Сим/Бит.11:10-14/,произлиза и прякото родословие на Авраам – родоначалникът на монотеистичния/вярващ в един Бог/ народ на старозаветните евреи /11:27-32/. В тази родословна линия са описани както преките наследници на Авраам – Исаак и Измаил /Бит.25:19,12/, така и техните потомци – Исав, Иаков и неговите деца /Бит.36;37:2; 46:7-27/.Старозаветните книги “Числа”,"Рут”, “Паралипоменон” доизясняват и продължават Старозаветното родословие чрез записаните преброявания на родовете и племената. Именно в тези летописи са съхранени родословията и на първите духовни и светски водачи. От Св.пророк Моисей и неговият брат Аарон произлизат свещеническия и царския род на древните израилтяни.

   Старателното записване на родословията, дори въпреки времето на чужда власт или разселването по чужди земи, ясно говори за изключителната роля, която е играел родовият произход в живота на древните общества. Историята и етнографията не познават народ, който да не се отнася с огромна почит към произхода и предците си – да си припомним "Именникът“ на българските ханове или Паисиевата “История славянобългарска”. На какво, обаче, се дължи изключително стриктното отношение към произхода и родословието у старозаветните евреи, при които липсата на родословни документи води дори до пълно изключване от общността /1 Ездр.2:59, 62/? И защо бездетството се е считало единствено за Божие наказание и проклятие?

   Старозаветните пророци предричат раждането на Спасителя – Божи Син и Месия, като посочват и рода, чийто потомък ще бъде Той. Това е Царският Давидов род. Точното познаване на родословието давало надежда на всеки негов потомък – пряк или съребрен, че е възможно да има родство с Царя на Царете. От друга страна, бездетството би унищожило напълно тази лелеяна от мнозина възможност.

   Потомци на Давидовия род – в неговата Царска и Свещеническа линия, били и праведните Иоаким и Ана. След 50 години съпружески живот обаче, те оставали бездетни. Църковното предание ни разкрива истинския смисъл на тяхното многолетно страдание, а именно – чрез него да се изпитат сърцата и вярата на бъдещите Богоотци, за да бъдат те достойни за великата мисия, отредена им от Бога – да родят Божията майка. Ето какво е съхранено за живота на праведните Иоаким и Ана в Църковното предание:

   На три дни път от Иерусалим, в гр.Назарет живели праведните Иоаким и Ана. И двамата произхождали от Царския Давидов род, но Иоаким от неговата Свещеническа линия, а Ана – от Царската. Бъдещите родители на Пресвета Богородица били изключително милосърдни и щедри. От цялото си благосъстояние на богати хора, те ползували за себе си само едната трета. Другите две, те разпределяли в дарения за Храма и бедните. Въпреки благочестивия, смирен и праведен живот, който водили знатните потомци на Св.Цар Давид, всекидневна скръб помрачавала дните им, защото нямали деца.

      Праведниците постоянно се молели на Бога за дара на родителството. Но,когато отивал в Иерусалим, в Храма, за да принесе жертва, Иоаким бил жестоко укоряван за бездетството си, и не му било разрешавано да проси милост от Бога чрез жертва. Веднъж, когато отново му било отказано да стори това, вече възрастният Иоаким дълбоко се натъжил, и вместо в Назарет, се отправил в пустинята, където се подложил на строг 40-дневен пост в молитви към Бога. Непрестанно той се молил – да се смили Бог към него и да го направи баща, така както някога Авраам станал баща в дълбоки старини.

   Не по-малко тъгувала и Ана в дома им в Назарет. И не по-малко горещи били молитвите й за рожба. Веднъж, по същото време, когато съпругът й бил в пустинята, докато работела в градината, тя видяла сред клоните на едно лаврово дърво гнездо с малки птиченца. Тази гледка я хвърлила в още по-голяма скръб. От цялото си сърце и душа Ана изплакала горещата си молитва към Бога:“Боже на отците ми, благослови ме! Чуй горещата ми молба, та както благослови утробата на Сара и й даде син Исаак, дари и на мене една рожба. Милост към мене!Само аз,Господи, съм мъртва и безжизнена. Цялата природа Те прославя със своите плодове. Всички се радват на свои деца. Само аз съм бездетна като безводна пустиня… Чуй и мене. И аз ще Ти принеса роденото от мене в дар, за да бъде благословено в него Твоето милосърдие!"

     В този миг на най-съкровена молитва Ангел Господен застанал пред Ана и й рекъл:“Ано, Ано, твоята молитва е чута. Твоите вопли преминаха облаците. Твоите сълзи капнаха пред Бога. Ти ще заченеш и ще родиш благословена дъщеря, заради която ще бъдат благословени всички земни родове. Чрез нея ще бъде дадено спасение на целия свят. Ще я наречете Мария".

    С неизказана радост Ана отговорила: "Както е истина, че Бог стои над нас и ни слуша, с такава истина и аз ти казвам: Ако имам щастието да ми се роди дете, ще го посветя на Бога да Му служи през всичките дни на живота си."

   След сторения обет, пред нея застанали други два Ангела, които й казали:“Ето и Иоаким, мъжът ти, иде към тебе, защото и при него слезе Ангел Господен и му каза: - Иоакиме, Иоакиме, Господ чу горещата ти молитва. Иди си у вас."

   След тази невероятна среща, Ана побързала да отиде в Иерусалимския храм, за да благодари на Бога и да повтори там, в святото място, своето обещание.

   В това време Ангел Господен се явил и на Иоаким в пустинята и му казал:“Аз съм твоят Ангел-хранител, даден от Бога. Стани, иди си у вас, при жена си Ана, защото добрините, които ти и жена ти сте сторили, са известни на Всевишния и ви се отрежда такова бъдеще, каквото от създаването на света ни пророци, ни светци не са имали и на каквото никой земен човек не ще се радва. За да се увериш в моите думи, иди в Иерусалим. Там при Златните врата ще намериш жена си, на която вече е възвестена тая радост."

   Щастливите съпрузи се срещнали в Иерусалим, разказали си взаимно за явяването на Ангелите и принесли щедри жертви в Храма. Случилото се с праведниците скоро се разчуло и така опровергало мълвата за греховността им. Бездетството им се оказало не Божие наказание, а Божия личба и благослов.Продължителното страдание било необходимо, за да се докаже наяве и в пълнота праведността на бъдещите Богоотци. Неслучайно самите им имена показват предназначението на тяхното изключително битие: Иоаким означава “укрепен от Бога", “приготовление за Бога “, “ Бог въздига “, а  Ана означава “ благодат “!

      Като празнува зачатието на Света Богородица, Светата Църква приканва целия човешки род да се радва и весели, “защото с това зачеване започва да се тъче Царската порфира за идващия Цар и Господ Иисус Христос, положи се началото на примирението на съгрешилия човек с Неговия Създател – Бога”.

     Неслучайно  на този ден, по време на Светата Литургия се чете Евангелския текст за откриването на всяка тайна:“Няма нищо тайно, което да не стане явно, нито пък скрито, което да не стане известно и да не излезе наяве“  /Лук.8:17/. Така, изпитвайки сърцата им, Бог вижда скромния и добродетелен живот, чу тайните, усърдни и горещи молитви на Иоаким и Ана, и наяве ги възнагради с най-велика награда – да бъдат родители на Божията Майка. Невероятният живот на Светите Богоотци е и един чудесен пример за потвърждение на Христовата повеля – да бъдем милосърдни и да се молим тайно: “Кога правиш милостиня, не тръби пред себе си, както правят лицемерците…милостинята ти да бъде скришом; и твоят Отец, Който вижда в скришно, ще ти въздаде наяве. И кога се молиш, не бъди като лицемерците…влез в скришната си стая и, като си заключиш вратата, помоли се на твоя Отец, Който е на тайно; и твоят Отец, Който вижда в скришно, ще ти въздаде наяве.” /Мат.6: 2-6/

    

                   image 

                           Светите и Праведни Богоотци

                                             Иоаким и Анна

                   /Светата Църква ги чествува на 9 септември/




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. katan - Здравейте!
28.03.2009 12:33
Поздравления за продължението, но очаквах още едно продължение - за 21-ви ноември, денят Въведение Богородично.
Не бива да се мисли, че Бог Отец е направил току-така избора си!
Светите и Праведни Богоотци Иоаким и Анна, завели малката Мария в храма, когато тя била само на три години...
Е, продължението го очаквам от Вас!
Поздрави!


цитирай
Търсене

За този блог
Автор: monarchist
Категория: Политика
Прочетен: 816674
Постинги: 398
Коментари: 107
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия