Постинг
03.02.2009 23:08 -
За Свещенството и Царството - 1
" Бог е дарил християните с два висши дара - Свещенството и Царството, с помощта на които земните дела се управляват подобно на Небесните"
Св. Теодор Студит
Според уението на Светата Църква, спасението на човека е възможно само чрез приобщаване към Богочовешкия живот на Господ Иисус Христос на земята. Единородното и неразделно съединяване на Божественото и човешкото начало в Христовата личност завинаги определят нормата, идеала на правилното взаимоотношение между Свещенството и Държавата.
Държавата е плод на съзнателната и целеустремена дейност на човека, а не съществува такава сфера на живота, в която той да е свободен от Бога и Неговия закон, защото: "Аз съм пътят, и истината, и животът; никой не дохожда при Отца, освен чрез Мене"/Иоан.14:6/. Така, чрез Христа целият живот се подчинява на Божествения Закон.
Православната мисъл, в течение на много векове, развива идеята за "симфония" - хармоничното единство на Свещенството и Царството, основано на принципа на единородност и неразделност на Божественото и човешкото в земния живот. Сама по себе си, тази идея произтича от догмата за Боговъплъщението, при което Бог се яви на света в човешки образ, и съчета в Себе Си Божественото и човешкото. Христовите Апостоли, както и всички учители на Светата Църква, неведнъж определят завета и идеала за човешкото общество и държава: чрез земното царство да се постигат целите на Божието Царство; да се осъществяват в живота на държавата и чрез държавата задачите на християнството - религията на любовта, мира и изкуплението; държавността да се превърне в проводник на християнските нравствени добродетели; с една дума - Царството Божие е целта, а богопомазаното земно царство е едно от най-важните средства за нейното постигане. При Миропомазването, когато Светият Дух слиза върху Боговенчания цар, той встъпва в свещен и тайнствен съюз със своя народ. Така царят и народът се сливат в един могъщ духовно-нравствен съюз, подобен на идеала на християнското семейство, в което няма различно мислене, няма недоверие, не се допускат други отношения, освен взаимна любов, преданост, самоотверженост и грижовност.
В християнското общество властта има двояко измерение, защото тя е духовна, и светска. Светската власт управлява държавните дела, а духовната - делата на вътрешното, духовно състояние на обществото. Светската власт управлява посредством законите, а духовната - със Словото Божие. Тогава, когато има единство на целите и делата в тези две разклонения на властта, и те се осъществяват в Христа и Неговата Църква, налице е симфонията между Свещенство и Царство, която може да доведе до дверите на Божието Царство.
/ Следва продължение /
Св. Теодор Студит
Според уението на Светата Църква, спасението на човека е възможно само чрез приобщаване към Богочовешкия живот на Господ Иисус Христос на земята. Единородното и неразделно съединяване на Божественото и човешкото начало в Христовата личност завинаги определят нормата, идеала на правилното взаимоотношение между Свещенството и Държавата.
Държавата е плод на съзнателната и целеустремена дейност на човека, а не съществува такава сфера на живота, в която той да е свободен от Бога и Неговия закон, защото: "Аз съм пътят, и истината, и животът; никой не дохожда при Отца, освен чрез Мене"/Иоан.14:6/. Така, чрез Христа целият живот се подчинява на Божествения Закон.
Православната мисъл, в течение на много векове, развива идеята за "симфония" - хармоничното единство на Свещенството и Царството, основано на принципа на единородност и неразделност на Божественото и човешкото в земния живот. Сама по себе си, тази идея произтича от догмата за Боговъплъщението, при което Бог се яви на света в човешки образ, и съчета в Себе Си Божественото и човешкото. Христовите Апостоли, както и всички учители на Светата Църква, неведнъж определят завета и идеала за човешкото общество и държава: чрез земното царство да се постигат целите на Божието Царство; да се осъществяват в живота на държавата и чрез държавата задачите на християнството - религията на любовта, мира и изкуплението; държавността да се превърне в проводник на християнските нравствени добродетели; с една дума - Царството Божие е целта, а богопомазаното земно царство е едно от най-важните средства за нейното постигане. При Миропомазването, когато Светият Дух слиза върху Боговенчания цар, той встъпва в свещен и тайнствен съюз със своя народ. Така царят и народът се сливат в един могъщ духовно-нравствен съюз, подобен на идеала на християнското семейство, в което няма различно мислене, няма недоверие, не се допускат други отношения, освен взаимна любов, преданост, самоотверженост и грижовност.
В християнското общество властта има двояко измерение, защото тя е духовна, и светска. Светската власт управлява държавните дела, а духовната - делата на вътрешното, духовно състояние на обществото. Светската власт управлява посредством законите, а духовната - със Словото Божие. Тогава, когато има единство на целите и делата в тези две разклонения на властта, и те се осъществяват в Христа и Неговата Църква, налице е симфонията между Свещенство и Царство, която може да доведе до дверите на Божието Царство.
/ Следва продължение /
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 1181
Блогрол
1. За вярата
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия
2. Българският Царски дом
3. Християн-Консервативен съюз
4. Crown.BG
5. Монархическа Европа в кадри от миналото и днес
6. Испанският Кралски дом
7. Руският Императорски дом
8. "Алманах на Гота"
9. Френският Кралски дом
10. Кралският дом на Великобритания
11. Белгийският Кралски дом
12. Кралският дом на Гърция
13. Кайзеровият дом в Германия
14. Кралският дом на Сърбия
15. Кралският дом на Румъния
16. Други Монархически домовe
17. Монархическото наследство: Кралските резиденции в Европа
18. Монархическото наследство: Версай
19. Монархическото наследство: Евксиноград /видео/
20. Монархически организации
21. The International Commission on Nobility and Royalty
22. Български владетелски гербове
23. " Хералдика "
24. Институции : БАН
25. Институции : Държавен Архив
26. Институции : Народна Библиотека "Св.Св.Кирил и Методий"
27. Национален Военноисторически музей
28. Национален Природнонаучен музей
29. Национална Художествена галерия